Image of movie Zaho Zay
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Features

Zaho Zay

Georg Tiller, Maeva Ranaivojaona
Österreich, Frankreich, Madagaskar 2020
77min
OmeU

Maéva Ranaïvojaona, deren Vatersfamilie in Madagaskar wurzelt, zeigt uns eine überfüllte Haftanstalt auf jener Insel und erzählt gemeinsam mit Georg Tiller die Geschichte einer Kolonie der Verdammten: Eine Gefängniswärterin wartet auf die Ankunft ihres kriminellen Vaters; sie imaginiert ihn als Serienmörder, der seine Opfer vom Fall der Würfel bestimmen lässt. Ist er ein Geist? Elemente des Western und des Film noir überhöhen in (alb-) traumhaften Sequenzen den über weite Strecken dokumentarischen Gestus von ZAHO ZAY, der als faszinierend elegischer Breitwand- Hybrid in der gegenwärtigen Kinolandschaft ziemlich allein dasteht. (Roman Scheiber)

In Anwesenheit von Georg Tiller, Maeva Ranaivojaona und weiteren Mitgliedern des Teams. 

In ZAHO ZAY, the directing team of Maéva Ranaïvojaona and Georg Tiller weaves together an unusual, haunting hybrid of documentary and fiction, lyric poetry and social reflection. It is a film that resists any easy synopsis, as its narrative aspect is fleeting, periodic, allusive. The voice of a woman (text by Jean-Luc Raharimanana) conjures up both the world she inhabits as the guard at a crowded prison in Madagascar, and the wandering, perhaps mythic father she scarcely knew – a murderer who decides his crimes by rolling dice. Like in João Pedro Rodrigues and João Rui Guerra da Mata’s THE LAST TIME I SAW MACAO (2012), staged elements of fiction are allowed to enter the documentary frame – but fragments of this reality equally come to interact with the (largely off-screen) story via the montage. The poetic correspondences set up by this interaction of realms are rich and never schematic: being abandoned by a father who holds power over life and death is intertwined with the politics of a nation where “disaster and ferocity” rule. Especially poignant and piercing is the place of “woman in the night of our country” – sealed in the final glimpse of a women’s prison beside the male enclave. (Adrian Martin)

In the presence of Georg Tiller, Maeva Ranaivojaona and other members of the team. 

Georg Tiller: KM 43.3 DER TRANS- SYLVANISCHE HOLZFALL (2007), VARGTIMMEN – NACH EINER SZENE VON INGMAR BERGMAN (2010, K), PERSONA BEACH (2011), DMD KIU LIDT: DIE MANIFESTATION DES KAPITALISMUS IN UNSEREM LEBEN IST DIE TRAURIGKEIT (2014), WHITE COAL (2015), OVERNIGHT FLIES (2016)
Maéva Ranaïvojaona: DOMICILE (2012, K), PHASME (2016, K)

Credits
  • Nabiha Akkari
  • Eugène Ranaïvojaona
  • Eva Ranaïvojaona
  • Georg Tiller
  • Maeva Ranaivojaona
  • Georg Tiller
  • Barbara Bossuet
  • André Fèvre
  • Gahms
Subobscura Films, Katrafay Films, Tomsa Films

Subobscura Films

DCP
Farbe
So. 25 Okt
21:00
Stadtkino im Künstlerhaus
OmeU
Mo. 26 Okt
20:30
Admiralkino
OmeU
Di. 27 Okt
16:00
Metro, Historischer Saal
OmeU
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