Image of movie Tito-Material
Retrospektive

Tito-Material

Elke Groen
Österreich 1998
5 min
V'20

Die Found-Footage-Arbeit mit historischen Filmdokumenten kann ihren Wahrheitsgehalt betonen oder auch versteckte Wahrheiten erst sichtbar machen. HISTORY AND MEMORY schildert mit Fragmenten aus Hollywoodfilmen und Wochenschauen, wie die US-Regierung nach Pearl Harbor weit über 120.000 japanischstämmige Amerikaner in Internierungslager steckte. TITO-MATERIAL spielt mit dem Bild des jugoslawischen Staatschefs in verschiedenen Kontexten und analysiert die Vergänglichkeit des Filmmaterials sowie des Tito-Personenkults. LILLI MARLEN zeigt brutale Bilder des Vietnamkriegs: Die Bombenangriffe werden nicht als schockierende Anomalie, sondern als Markenzeichen der US-Außenpolitik verstanden. PRIVÁT TÖRTÉNELEM ist ein originelles Experiment: Ein Sprachtherapeut rekonstruierte anhand der Lippenbewegungen, was in stummen Amateur-Aufnahmen aus Ungarn im Zweiten Weltkrieg gesprochen wurde. Es offenbart sich ein schrecklicher Kontrast zwischen fröhlichem Geplapper und Bildern von marschierenden Juden auf dem Weg ins Ungewisse. (J.M.)

By default, found footage filmmakers work with images that belong to the past, and sometimes appear as a willing or unwilling witness to certain important historical happenings. Remembering, appropriating and re-contextualizing such historical documents performs an important task of transforming history into memory, and often either amplifies the historical truth contained in archival images, or reveals a certain hidden truth that only became visible through the manipulation of the images. In HISTORY AND MEMORY, Rea Tajiri works with fragmented bits and pieces that belong both to Hollywood and the US government, both to fiction and newsreel, to unveil a suppressed, shameful story of post-Pearl Harbor concentration camps which dislocated 120,000 Japanese Americans during WWII. The much less dramatic formal experiment TITO-MATERIAL plays with the image of the beloved Yugoslavian marshal Tito in various contexts, exploring the ideas of fragility and temporality both of the film material and the specific personality cult. LILLI MARLEN works with many images that are also central to the films by Santiago Álvarez: brutal images of imperialism in action, images of American occupation and the devastation of Vietnam, disastrous images of bombing, which Peter Mihálik recognizes not only as a shocking anomaly, but a regretful trademark of US foreign policy. Lastly, in PRIVÁT TÖRTÉNELEM Gábor Bódy executes a highly original experiment: He hires a speech therapist who reconstructs dialogue from visible mouth movements in amateur silent footage shot in Hungary during WWII, thus giving birth to a terrible juxtaposition of joyful chit-chat and images of the marching Jews, smilingly departing into the unknown. (Jurij Meden)

Alle Retrospektiven-Filme, die nach der Viennale – ab dem 2.11. – im Filmmuseum gezeigt werden, können selbstverständlich auch wie gewohnt auf www.filmmuseum.at oder unter Tel. 01/533 70 54 reserviert und an der Kassa des Österreichischen Filmmuseum gekauft werden. Es gelten die Preise des Filmmuseums.

Credits
  • Klaus Filip
16 mm
Farbe
Related Movies