Tarde para morir joven

V'18

Tarde para morir joven

Too Late to Die Young

Dominga Sotomayor
Chile/Brasilien/Argentinien/NL, 2018
Features, 110min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Tarde para morir joven

Dominga Sotomayor
Chile/Brasilien/Argentinien/NL, 2018
Features, 110min, OmeU

Mit: 
Demian Hernández
Sofía
Antar Machado
Lucas
Magdalena Tótoro
Clara
Matías Oviedo
Ignacio
Drehbuch: 
Dominga Sotomayor
Ton: 
Julia Huberman
Kamera: 
Inti Briones
Schnitt: 
Catalina Martin
Musik: 
Fernando Holgado
Dario Segui
Andrea Paula Di Napoli Vita

Produktion: 
Cinestación
RT Features
Ruda Cine
Circe Films
Weltvertrieb: 
Stray Dogs
Format: 
DCP
Farbe

Chile 1990. Im bergigen Anden-Hinterland hat sich eine Gruppe von Aussteigern mit ihren Kindern in einer Art Kommune eingerichtet. Die Geschichte kreist um die 16-jährige Sofía, die rebellisch und wie ein Schlot rauchend die Wonnen und Qualen der Pubertät durchlebt und unter der Abwesenheit ihrer Mutter leidet. Der in ausgebleichten Farben gedrehte Film erzählt seine kleinen Alltagsvignetten mit einem untrüglichen Gespür für atmosphärische Verdichtungen, einfallsreiche Klangdramaturgie und sorgfältig komponierte Nachtszenarien – bis ein Feuer ausbricht und die ganze Hippie-Idylle gefährdet. Eine Symphonie aus Schall und Rauch. (Thomas Mießgang)

In Anwesenheit von Dominga Sotomayor.

 

Similar to Shireen Seno’s NERVOUS TRANSLATION (also screened at the V’18), Dominga Sotomayor’s third and so far finest feature is set in the aftermath of a dictatorship: that of Augusto Pinochet whose sixteen-year long reign of terror ended with the presidential elections of December 1989. It’s a little later in TARDE PARA MORIR JOVEN, and hopes for new beginnings blossom at the strangest of places. Like the Andes’ lushly green foothills where sixteen-year old Sofía recently moved, into a village under construction far away from the big city. Being a teenager she simply can’t be happy under those (under any?) circumstances: not only because she’s there due to her grumpy-tough hombre of a father whom she’s decidedly less fond of than her mother (the parents separated); and not only due to the somewhat improvised way of life in sheds, with some of the settlers discussing whether they at all need electricity. For there’s mild man trouble, of course, with her fancying a slightly older guy while a boy her age gets casually ignored, a bit clumsy as he is, like most youngsters truly in love. Being a Pinochet-era child, Sofía feels at the same time younger and older than she is ... (Olaf Möller)

In the presence of Dominga Sotomayor.

Dominga Sotomayor: LA MONTAÑA (2008, K), NOVIEMBRE (2008, K), DE JUEVES A DOMINGO (2012), MAR (2014), AQUI, EM LISBOA: EPISÓDIOS DA VIDA DA CIDADE (2015, Episode), LOS BARCOS (2016, K)