Touch Me Not

V' 18

Touch Me Not

Adina Pintilie
RO/D/CZ/BG/F, 2018
Features, 125min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Touch Me Not

Adina Pintilie
RO/D/CZ/BG/F, 2018
Features, 125min, OmdU

Mit: 
Laura Benson
Tómas Lemarquis
Christian Bayerlein
Grit Uhlemann
Adina Pintilie
Drehbuch: 
Adina Pintilie
Kamera: 
George Chiper-Lillemark
Schnitt: 
Adina Pintilie
Musik: 
Ivo Paunov
Ausstattung: 
Adrian Cristea
Kostüm: 
Maria Pitea

Produktion: 
Manekino Film
Rohfilm Productions
Pink
AgitProp
Les Films de l’Étranger
Weltvertrieb: 
Doc & Film International
Verleih in Österreich: 
Polyfilm
Format: 
DCP
Farbe

Ein Essayfilm über Intimität und Körpergefühl, der dokumentarische mit gestellten Elementen mischt. Im Zentrum steht mit Laura eine nicht mehr junge Frau, die mit ihrer Aversion gegen das Berühren kämpft. Sie engagiert einen Callboy, dem sie bei der Masturbation zusieht, sie trifft sich mit einer Transgenderfrau, die über ihre Sexualität spricht. Mit Ausschnitten eines Workshops, bei dem unter anderem ein an Muskel-Atrophie leidender junger Mann die Lieblingsstellen seines Körpers preist, und weiteren freizügigen Interviews, öffnet Pintilie vorbei an den Zwängen und Normen des gesellschaftlichen Schönheitsbegriffs den Blick auf ein beunruhigendes und verstörendes Thema. (Barbara Schweizerhof)

In Anwesenheit von Adina Pintilie, Laura Benson, Grit UhlemanIrmena Chichikova und Christian Bayerlein.

 

“I was so sure I knew about everything, about intimacy, about trust, desire, safety,” says director Adina Pintillie, who appears on screen in her immersive hybrid documentary. Into her deeply searching investigation Pintillie brings Laura, Tómas and Christian. Although their quandaries are very personal, there’s ambiguity in how Pintillie crafts their journey – from Laura’s light-washed bedroom where she discusses her fear of being held and consults therapists and a trans sex worker, to the halls of a clinic where the reserved Tómas and sensual Christian meet, to the murky dungeons of a sadomasochistic club. Part fact part fiction, TOUCH ME NOT uncovers multiple layers and tensions between the protagonists’ sexual imaginary and their behavior. With a narrative arc common to fiction and the director’s own introspection, the film charts profound sensory and emotional unease. Meanwhile the crisp cinematography stresses the clinical: Hospitals and bedrooms merge, and so evoke sterility and bodily disconnect. Yet there are also moments of startling intimacy. Looks fueled by a sudden flash of empathy, of delight or shared passion, bring with it a promise of fulfillment, and of release. (Ela Bittencourt)

In the presence of Adina Pintilie, Laura Benson, Grit UhlemanIrmena Chichikova and Christian Bayerlein.

Adina Pintilie DON’T GET ME WRONG (2007), BALASTIERA #186 (2009, K), OXIGEN (2010, K)