Doubles vies

V' 18

Doubles vies

Non-Fiction

Olivier Assayas
F, 2018
Features, 107min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Doubles vies

Olivier Assayas
F, 2018
Features, 107min, OmeU

Sa
27
Okt
20:45
Gartenbaukino
So
28
Okt
12:00
Gartenbaukino
Mit: 
Guillaume Canet
Alain
Juliette Binoche
Selena
Nora Hamzawi
Valérie
Vincent Macaigne
Léonard
Christa Théret
Laure
Pascal Greggory
Marc-Antoine
Drehbuch: 
Olivier Assayas
Kamera: 
Yorick Le Saux
Schnitt: 
Simon Jacquet
Ausstattung: 
François-Renaud Labarthe

Produktion: 
CG Cinema
Vortex Sutra
Weltvertrieb: 
Playtime
Verleih in Österreich: 
Filmladen
Format: 
DCP
Farbe

Ein Autor, sein Verleger, dessen Frau und ihr Liebhaber: Es ist ein redseliges und meinungsfreudiges Milieu, das Assayas in DOUBLES VIES vor die Kamera bringt. Absolut nah an der Gegenwart wird hier in einem fort über Twitter, E-Books, süchtigmachende Serien und Fake News gesprochen, über den Untergang der Buchkritik, die digitale Transition und über Dichtung und Wahrheit. Aber Reden ist nicht alles: Mit sanfter, melancholischer Heiterkeit entblößt der Regisseur die Doppelleben seiner Helden und zeigt dabei, wie vieles sich doch auch gleich bleibt, selbst wenn ständig von Neuerungen und Umbrüchen die Rede ist. (Barbara Schweizerhof)

In Anwesenheit von Vincent Macaigne.

 

Leónard writes novels, Alain publishes them. His partner Selena is an actress, Valérie works in politics. Alain is with Selena and Leónard with Valérie, although fidelity is a flexible concept, like most things these days. So many old certainties seem to be ebbing away in the digital age, the places where debates play out, the roles that bring fame, the sources of profit for publishers, the very nature of a book. These are the subjects of all the wonderfully wry discussions which the characters, their friends and lovers conduct wherever they happen to be, at cafés, bars, and restaurants; readings and radio shows; hotels and bedrooms. The camera trails them through these spaces with the same restlessness they themselves feel, the lingering disquiet that the world might be leaving them behind. But however unstable, this brave new world is still rich enough, complex enough, absurd enough to provide endless inspiration, for yet more conversations, for novels, and for films, films just like this one, where intellectualism can be happily mocked, the private informs the public and vice versa, and fiction infects non-fiction so slyly you hardly notice until they are one and the same. (James Lattimer)

In the presence of Vincent Macaigne.

Olivier Assayas: DISORDER (1986), L’ENFANT DE L’HIVER (1989), UNE NOUVELLE VIE (1993), L’EAU FROIDE (1994), IRMA VEP (1996), FIN AOÛT, DÉBUT SEPTEMBRE (1998), LES DESTINÉES SENTIMENTALES (2000), DEMONLOVER (2002), CLEAN (2004), BOARDING GATE (2007), L’ HEURE D’ÉTÉ (2007), CARLOS (2010), APRÈS MAI (2012), CLOUDS OF SILS MARIA (2014), PERSONAL SHOPPER (2016)