Suspiria (restaurierte Fassung)

V'18

Suspiria (restaurierte Fassung)

Dario Argento
I, 1977
News from the Archive, 97min, eF

© Viennale © Viennale

Suspiria (restaurierte Fassung)

Dario Argento
I, 1977
News from the Archive, 97min, eF

Mit: 
Jessica Harper
Suzy Banyon
Stefania Casini
Sandra
Alida Valli
Marie Tanner
Joan Bennett
Madame Blank
Rudolf Schündler
Professor Milius
Udo Kier
Frank Mender
Drehbuch: 
Dario Argento
Daria Nicolodi
Kamera: 
Luciano Tovoli
Schnitt: 
Franco Fraticelli
Musik: 
Goblin
Dario Argento
Ausstattung: 
Giuseppe Bassan
Kostüm: 
Pierangelo Cicoletti

Produktion: 
Seda Spettacoli
Verleih in Österreich: 
checkerboard media
Format: 
DCP
Farbe

Farben. Töne. Formen. SUSPIRIA setzt sich aus einfachen Sachverhalten zusammen und ist dabei doch sehr komplex: Die Amerikanerin Suzy kommt an eine Ballettschule, in der Seltsames und Sonderbares geschieht. Das Rätsel und seine Lösung gestaltet Argento als überwältigenden Rausch, er verbindet den Horrorfilm mit dem Mysterienspiel und löst Narration auf in Sinneseindrücke. Wabernde Klangteppiche, wuchernde Dekors, wild gewordene Lichtdramaturgie. Dass es darüberhinaus eine nacherzählbare Handlung gibt, ist eigentlich überraschend. Sie wird hier freilich nicht verraten; in jedem Fall ist SUSPIRIA zu hören und zu sehen eine singuläre Erfahrung. (Alexandra Seitz)

 

Classic fairytales were always more about terror than comfort, and Dario Argento tapped into this truth perfectly in his giallo masterpiece, SUSPIRIA. The film is remarkable not just for its hallucinatory colors, which Argento helped usher in as cinema shed the last of the 1950’s and 1960’s black-and-white neorealist rigor, but also for the intricate interplay of constant reflections, of porous surfaces that suggest that behind the confines of our sheltered lives torment and horror are always lurking, ready to break in. The German ballet academy where ingénue Suzy arrives is a fauxluxurious dollhouse, or at other times a gaudy version of Victorian opulence. Its walls exhale suspicious whispers. In this covenant of witches, led by the proprietress, Suzy leans on her female companions. When deaths accumulate, and nature turns vicious, she must rely on her own intrepidness. Argento delightfully alternates camp revulsion and beauty, drenching immaculately pale female bodies in bright ostentatiously fake blood. Suzy’s mortification and vengeance on the living-dead putrid mummy adds a pointed commentary on our culture’s hysterical preoccupation with eternal youth. (Ela Bittencourt)

Dario Argento: THE BIRD WITH THE CRYSTAL PLUMAGE aka THE GALLERY MURDERS (1970), THE CAT O’ NINE TAILS (1971), FOUR FLIES ON GREY VELVET (1971), THE FIVE DAYS OF MILAN (1973), PROFONDO ROSSO (1975), ZOMBI (1978), INFERNO (1980), TENEBRE (1982), CREEPERS (1985), OPERA (1987), TWO EVIL EYES (1990, Episode), TRAUMA (1993), THE PHANTOM OF THE OPERA (1998), SLEEPLESS (2001), GIALLO (2009), DRACULA 3D (2012)