Process

V' 18

Process

The Trial

Sergei Loznitsa
NL, 2018
Features, 127min, OmeU

© Viennale © Viennale

Process

Sergei Loznitsa
NL, 2018
Features, 127min, OmeU

Mo
05
Nov
15:00
Stadtkino im Künstlerhaus
Do
08
Nov
15:30
Urania
Drehbuch: 
Sergei Loznitsa
Ton: 
Vladimir Golovnitski
Schnitt: 
Danielius Kokanauskis

Produktion: 
Atoms & Void
Wild at Art
Weltvertrieb: 
Atoms & Void
Format: 
DCP
Schwarz/Weiß

Die stalinistischen Schauprozesse der 1930er Jahre – der äußeren Form nach als Travestie ernsthafter Indizienprozesse inszeniert – waren auch wichtiger Teil der sowjetischen Filmmaschinerie. Hell ausgeleuchtete Gerichtsräume, Kameras in allen Ecken, Angeklagte und Ankläger immer auch Schauspieler eines längst feststehenden Szenarios mit dem Geheimdienst als Drehbuchautor und Stalin selbst als finalem Skriptdoktor. In Umkehrung jenes Godard’schen Diktums, demzufolge Film die Wahrheit 24-mal pro Sekunde sei, reklamiert Loznitsa für seinen aus Originalaufnahmen eines einzigen Prozesses montierten Film den Status eines „Dokumentarfilms, der 24-mal pro Sekunde nur Lügen zeigt“. (Stephan Settele)

 

“24 frames of lies per second” is how Sergei Loznitsa described his found-footage film, PROCESS. A deathly pallor hangs over the black- and-white images that Loznitsa culled from two weeks of hearings against the Industrial Party, which took place in 1930. Six Soviet economists and engineers face fake charges of plotting a coup. Loznitsa cuts briskly from Moscow’s dreamy, snowed-in streets, crowds filling the majestic court, to the confessions. In breaking voices, the accused praise socialist progress, whose foundations, despite supposedly nearly collapsing because of them, can never be shaken. Thus demagogy trumps truth, pained eloquence proves no match for cynical manipulation. Throughout, Loznitsa remains alert to subtle patterns of terror and beauty: the angelic strobe of light that falls on one accused’s princely face, the judge’s terrifying choking cough as he reads the sentence. In Vertovian fashion, the crew appears on camera. Entire rows eerily turn away or block their faces from intrusive light in a surreal pantomime. Irked, not shamed, yet for a moment the camera captures these spectators’ tragic complicity. Stalinist specter of lies fit for our own grim age of fake news. (Ela Bittencourt)

Sergei Loznitsa: FABRIKA (2004), BLOKADA (2005), ARTEL (2006), PREDSTAVLENIE (2008), MY JOY (2010), O MILAGRE DE SANTO ANTONIO (2012), THE FOG (2012), LETTER (2013), MAIDAN (2014), PONTS DE SARAJEVO (2014), THE OLD JEWISH CEMETERY SOBYTY (2015), THE EVENT (2015), AUSTERLITZ (2016), A GENTLE CREATURE (2017), DONBASS (2018), VICTORY DAY (2018)