prisioneiro da grade de ferro (auto-retratos)

V'19

O prisioneiro da grade de ferro (auto-retratos)

The Prisoner of the Iron Bars (Self-Portraits)

Paulo Sacramento
Brasilien, 2003
123min, OmeU

© Viennale © Viennale

O prisioneiro da grade de ferro (auto-retratos)

Paulo Sacramento
Brasilien, 2003
, 123min, OmeU

Sa
26
Okt 19
18:00
Metro, Eric Pleskow Saal
Ton: 
Márcio Jacovani
Louis Robin
Kamera: 
Aloysio Raulino
Schnitt: 
Idê Lacreta
Paulo Sacramento
Produktion: 
Olhos de Cão Produções Cinematográfcas
Format: 
DCP
Farbe

1992 kam es im größten Gefängnis Südamerikas, im Carandiru in São Paulo, zu einem blutigen Massaker. Nach einer Revolte wurden über einhundert Insassen von der Militärpolizei erschossen. 2002, kurz vor Schließung der völlig überfüllten Haftanstalt, stattet Paulo Sacramento Gefangene mit Kameras aus, damit diese ihr Leben hinter Eisengittern dokumentieren. In Selbstporträts und Interviews vermittelt der Film den Alltag krimineller Schicksale, der Bandenkriege und der Menschlichkeit unter extremen Bedingungen. Ein Blick in eine enge Wirklichkeit, die nicht nur historisch ist, sondern auch heute noch Realität in vielen brasilianischen Gefängnissen. (Martin Schlesinger)

 

Considered one of the most important Brazilian documentaries of all time, Paulo Sacramento’s 2003 brilliant debut film O PRISIONEIRO DA GRADE DE FERRO (AUTO RETRATOS) shows the Brazilian penitentiary system from inside. With a population of about 7000 prisoners distributed across nine pavilions over five floors, the Carandiru House of Detention became known worldwide after the famous massacre of one hundred and eleven prisoners in 1992. A couple of months before the prison’s implosion, the Brazilian filmmaker taught some of its inmates how to use video cameras so they could start recording their daily lives inside the biggest prison in Latin America. Following this visionary gesture and guided by Sacramento’s crew, the inmates produced hundreds of hours of footage, showing daily life in prison. Their internal rules, punishment, entertainment, weapons, death, drugs, booze, living conditions, food, sexual life, religion, creeds, families, hopes, and dreams are exposed without restriction in this monumental film. (Gustavo Beck)

Paulo Sacramento: AVE (1992), JUVENILIA (1994), THE PRISONER OF THE IRON BARS (2003), RIVERRUN (2014), THE EYE AND THE KNIFE (2018)