Image of movie Muqaddimah Li-Nihayat Jidal / Introduction to the End of an Argument
Retrospektive

Muqaddimah Li-Nihayat Jidal / Introduction to the End of an Argument

Jayce Salloum, Elia Suleiman
Kanada 1990
41 min
V'20

Adrian Brunels Found-Footage-Pionierwerk CROSSING THE GREAT SAGRADA ist eine Bearbeitung von Reisefilm-Outtakes, die durch kommentierende Untertitel das kolonialistische Bild der Fremde satirisch demaskiert. INTRODUCTION TO THE END OF AN ARGUMENT beschäftigt sich mit dem verzerrten westlichen Bild der arabischen Kultur im Allgemeinen und der Intifada – dem Widerstand der Palästinenser gegen die israelische Besatzung – im Besonderen. Fragmente von Spielfilmen aus Hollywood, Europa und Israel sowie aus Dokumentation und Nachrichten werden entlarvend mit Material kombiniert, das Co-Regisseur Jayce Salloum selbst im Gazastreifen und dem Westjordanland gedreht hat. Alexander Markov über OUR AFRICA: „Ein wirbelsturmartiger Überblick der Ansichten, Leidenschaften und Strategien, die in der systematischen Arbeit sowjetischer Filmteams in Afrika von 1960 bis 1990 sichtbar werden […] wobei ich die Propaganda noch propagandistischer gemacht habe, um sie einerseits bloßzustellen und an anderen Stellen ihre ,lodernde Flamme‘ auszulöschen.“ (Brigitta Burger-Utzer)

Adrian Brunel’s film consists almost exclusively of outtakes from travelogues. By adding subtitles to the existing intertitles he undermines the authentic nature of the presented scenes and unmasks the colonial view of foreign countries. Made by the Lebanese-Canadian video artist Jayce Salloum and the Palestinian filmmaker Elia Suleiman, INTRODUCTION TO THE END OF AN ARGUMENT deals with the distorted picture we have of Arab culture in general and of the Intifada – the Palestinian resistance to Israel’s occupation – in particular. Salloum and Suleiman have combined and confronted fragments of image and text taken from Hollywood, European and Israeli films, documentaries and news items with material Salloum personally recorded in Israel, the West Bank, and the Gaza Strip. (…) A process of displacement and deconstruction is enacted attempting to arrest the imagery and ideology, decolonizing and recontextualizing it to provide a space for a marginalized voice consistently denied expression in the media. (LIMA, Amsterdam) Alexander Markov: “My film is a whirlwind overview of the views, desires, and policies embodied in the systematic work of Soviet film crews in Africa from 1960 to 1990. I see no point in duplicating and promoting propaganda. My idea is to deepen the poignancy of Soviet newsreels and documentary films about Africa, to render the propaganda even more propagandistic, and thus call its bluff in certain excerpts and extinguish its ‘bold flame’ in others.” (B.B.U.)

Alle Retrospektiven-Filme, die nach der Viennale – ab dem 2.11. – im Filmmuseum gezeigt werden, können selbstverständlich auch wie gewohnt auf www.filmmuseum.at oder unter Tel. 01/533 70 54 reserviert und an der Kassa des Österreichischen Filmmuseum gekauft werden. Es gelten die Preise des Filmmuseums.

Credits
DCP
Farbe/SW
Related Movies