Image of movie Mobarezeh ba atash dar Ahvaz
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Monografie: Ebrahim Golestan

Mobarezeh ba atash dar Ahvaz

Fire-Fight at Ahwaz
Abolghassem Rezai
Iran 1958
35 min
eF

1958 stand 65 Tage lang eine Ölquelle in Ahwaz im Südwesten des Iran in Flammen. Abolghassem Rezai dokumentierte den Kampf gegen das Feuer in distanziertem Schwarzweiß. Produziert von der Golestan Film Unit, schrieb Golestan den Off-Kommentar und entschloss sich, einen eigenen Film zu machen. Diesmal in Farbe. Montiert von seiner Lebensgefährtin, der Schriftstellerin Forough Farrokhzad, entstand ein Industriefilm von hypnotischer Kraft. Mit COURTSHIP, einer Art ethnografischen Lehrfilms darüber, wie eine Heirat arrangiert wird, betritt man ein Reich zwischen öffentlich und privat, in dem Männer und Frauen einander begegnen – und wir Golestans Partnerin in Gestalt der Schwester des Bräutigams. THE HOUSE IS BLACK über eine Leprakolonie ist ein Film von unglaublicher Wucht und Zartheit – er blieb Forough Farrokhzads einzige Arbeit als Regisseurin. (Katja Wiederspahn)

In Anwesenheit von Ehsan Khoshbakht (Kurator).
Dieser Film läuft im Rahmen des Screenings SESSION #1: FIRES OF FOROUGH.

Mit großem Dank an die Cineteca di Bologna für das Zustandekommen des Programms.

A look at Ebrahim Golestan’s oil documentaries, which also examine his collaboration with poet and filmmaker Forough Farrokhzad. In 1958, an oil well in southwest Iran caught fire. Abolghassem Rezaie, the son of one of the pioneers of Iranian cinema, made FIRE-FIGHT AT AHWAZ about the disaster. When Golestan saw the black-and-white footage, for which he wrote the narration, he saw that the story held even greater potential and decided to produce his own version of the events – this time in colour. Golestan’s version, A FIRE, proved to be his first major international success. It was edited by Farrokhzad, who combined her poetic sensibilities with Golestan’s more symbolic approach.
Farrokhzad also acted in COURTSHIP, a short made for Canadian television, in which Golestan demonstrates a marvellous ability with mise en scène, especially in his assured use of the camera. In the same year, Farrokhzad made THE HOUSE IS BLACK, set in a leper colony in northwest Iran. Celebrated as one of the greatest films ever made, it is a dialogue between the passions of the poet (Farrokhzad) and the voice of reason (Golestan).

In the presence of Ehsan Khoshbakht (Curator).
This film will be shown as part of the screening SESSION #1: FIRES OF FOROUGH.

We'd like to thank Cineteca di Bologna for making this program possible.

Credits
Fondazione Cineteca di Bologna
DCP
Schwarzweiß
Fr. 21 Okt
16:00
Metro, Historischer Saal
eF
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