Jojo Rabbit

V'19

Jojo Rabbit

Taika Waititi
D/USA, 2019
Features, 108min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Jojo Rabbit

Taika Waititi
D/USA, 2019
Features, 108min, OmdU

Do
31
Okt 19
18:00
Gartenbaukino
Sa
02
Nov 19
13:00
Gartenbaukino
Mit: 
Griffin Davis
Jojo Betzler
Thomasin McKenzie
Elsa Korr
Taika Waititi
Adolf Hitler
Scarlett Johansson
Rosie Betzler
Sam Rockwell
Captain Klenzendorf
Drehbuch: 
Taika Waititi nach einem Roman von Christine Leunens
Kamera: 
Mihai Malaimare Jr.
Schnitt: 
Tom Eagles
Musik: 
Michael Giacchino
Ausstattung: 
Ra Vincent
Kostüm: 
Mayes C. Rubeo

Produktion: 
Czech Anglo Productions
Piki Films
Defender Films
Fox Searchlight Pictures
Weltvertrieb: 
Walt Disney Studios Motion Pictures
Verleih in Österreich: 
Buena Vista International
Format: 
DCP
Farbe und Schwarz/Weiß

Johannes „Jojo“ Betzler ist, wenn man das von einem zehnjährigen Jungen sagen kann, ein fanatischer Nazi; dessen Mutter sich im Widerstand engagiert und, wie sich bald herausstellt, obendrein sogar noch ein jüdisches Mädchen versteckt hat. Jojo hat zwei Freunde, einer ist wie er auch Hitlerjunge, und einer ist Hitler selbst: Der („imaginäre“) Führer sitzt bei Betzlers immer mit am Tisch. Auf Grundlage des Romans “Caged Skies” von Christine Leunens erzählt Taika Waititi eine moralische Geschichte des Nationalsozialismus für Kinder aller Reifegrade und mit Anleihen bei humanistischen Komödianten wie Chaplin oder Benigni. (Bert Rebhandl)

 

New Zealand’s Taika Waikiki is considered one of contemporary cinema’s major pop-culturally savvy talents. And with his latest “antihate- satire” JOJO RABBIT, he’s definitely out to underline his status as such. Waikiki himself plays a screwy slapstick-Hitler, 10-year-old Jojo’s best, albeit imaginary friend. Jojo aims to be a fearless Nazi, only he’s too sweet and not reckless enough to even kill a bunny. Waikiki mixes elements of broad comedy (Sam Rockwell as an intoxicated Nazi captain) with a more subtle approach to upending and playfully unearthing the stereotypes and resentments of the era (and the analogous, ever recurring ingredients of the period piece).
When Jojo discovers that a Jewish girl named Elsa is hiding in his attic, the two start a duel on who is more convincing in acting out clichéd and popular concepts of nationhood and race – the boy actually starts creating a sketchbook on Jewish otherness.
Waikiki delivers a comedy full of quirky ideas, some of them a bit overstretched, others brilliantly trenchant. As a satirist, he prefers to look on the bright side, until David Bowie can finally sing his song “Helden” (in German). Scarlett Johansson also gives a buoyant performance as Jojo’s mother, who has her own life-defining secrets. (Dominik Kamalzadeh)

Taika Waititi: JOHN & POGO (2002, K), TWO CARS, ONE NIGHT (2004, K), HEINOUS CRIME (2004, K), TAMA TU (2005, K), WHAT WE DO IN THE SHADOWS: INTERVIEWS WITH SOME VAMPIRES (2005, K), EAGLE VS SHARK (2007), BOY (2010), 42 ONE DREAM RUSH (2010), WHAT WE DO IN THE SHADOWS (2014), HUNT FOR THE WILDERPEOPLE (2016), THOR: RAGNAROK (2017)