Image of movie Die glücklichen Minuten des Georg Hauser
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Kinematografie: AUSTRIAN AUTEURS

Die glücklichen Minuten des Georg Hauser

Magic Glass
Mansur Madavi
Österreich 1974
75 min
V'20

„Grünes Licht für ehrgeizige, strebsame und arbeitswillige junge Menschen.“ Das sagt der Chef dem neu angestellten Georg Hauser. Mit dem neuen Job beginnt Hausers durchgetaktetes Leben: vom Weckerläuten am Morgen bis zur Fernsehberieselung am Abend. Dazwischen wacht er über dutzende, synchron in ihre Schreibmaschinen hämmernde Sekretärinnen. Irgendwann fängt diese immer gleiche Platte an zu leiern, dank einer neuen Brille kann Hauser seine Welt plötzlich mit anderen Augen sehen – und startet seinen Ausbruch aus diesem eiskalten System ... In Madavis Langfilmdebüt wird bereits deutlich: Hier hat ein Künstler seine ganz eigene Filmsprache entwickelt, die lange Zeit zum Prononciertesten gehört, was in Österreich auf Zelluloid gebannt wurde. (Florian Widegger)

“Green light for ambitious young people who are willing to work.” This is what newcomer Georg Hauser is told by his boss when he is hired. From then on, Hauser’s everyday life is rigorously scheduled, from the time the alarm clock rings in the morning to when he is lounging around in front of the TV at night. In between, he oversees dozens of secretaries, who synchronously hammer the keys of their typewriters. At some point, everything becomes monotonous and Hauser has had enough. A new pair of glasses does the rest, and he suddenly sees the world with different eyes. This slowly leads to his doubt and despair – and sees him break out of this ice-cold system where everything seems to work so well ... Mansur Madavi’s feature film debut initially reminds one of a grim version of Jacque Tati’s PLAYTIME; later, one might even see it as a forerunner to John Carpenter’s THEY LIVE or Michael Haneke’s DER SIEBENTE KONTINENT (THE SEVENTH CONTINENT). Despite all these references, here an artist has developed his very own film language, which for a long time has been one of the most pronounced expressions captured on celluloid in Austria. (fw)

Mansur Madavi: SPARRINGPARTNER (1967, K), DIE SCHERE (1968, K), DAS GUCKLOCH (1969, K), ANTHROPOS (1970, K), WARUM SINGST DU NICHT (1970), BORA BYA (1971), NOTAUS- GANG (1976), DIE BLINDE EULE(1979), EIN WENIG STERBEN (1980), DICHT HINTER DER TÜR (1984), LANGE SCHATTEN (1990), MIT GESCHLOSSENEN AUGEN (1990)

Credits
  • Walter Bannert
  • Ernst Epler
  • Lore Heuermann
  • Lili Glas
  • Christine Heuer
  • Wilhelm Herzog
  • Dieter Schrage
  • Mansur Madavi
  • Dieter Schrage
  • Wilhelm Diem
  • Mansur Madavi
  • Harald Scholz
  • Manu Tayab
  • Ingrid Fessler
  • Ivan Tomek
  • H. Kurz-Goldstein
Cine-Coop Film
35 mm
Farbe
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