Giraffe

V'19

Giraffe

Anna Sofie Hartmann
D/DK, 2019
Features, 87min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Giraffe

Anna Sofie Hartmann
D/DK, 2019
Features, 87min, OmeU

Fr
01
Nov
15:30
Stadtkino im Künstlerhaus
So
03
Nov
18:30
Urania
Mit: 
Lisa Loven Kongsli
Dara
Jakub Gierszal
Lucek
Maren Eggert
Käthe
Mariusz Feldman
Przemyslaw Mazurek
Janusz Chojnacki
Piotr Olszaski
Drehbuch: 
Anna Sofe Hartmann
Ton: 
Oliver Göbel
Kamera: 
Jenny Lou Ziegel
Schnitt: 
Sofe Steenberger
Musik: 
Mads Hartmann
Ausstattung: 
Karin Betzler
Kostüm: 
Sophie Reble

Produktion: 
Komplizen Film
Profle Pictures
Weltvertrieb: 
Komplizen Film
Format: 
DCP
Farbe

Ein Tunnel soll Lolland mit Deutschland verbinden, versprochen werden schnellere Handelsrouten. In ihrem ersten Spielfilm entwickelt Hartmann, dänische dffb-Absolventin, ein vor allem ethnografisch-essayistisches Interesse an ihrem Thema und verbindet ihre Beobachtungen in Lolland mit einer kleinen Spielhandlung. Die Ethnografin Darla dokumentiert, was aufgrund des Projektes demnächst verschwinden wird: Sie fotografiert Häuser und führt Interviews mit den Anwohnern. Polnische Bauarbeiter hoffen derweil auf eine Zukunft in Dänemark – und werden um den Lohn geprellt. Die Vergangenheit wird abgerissen, und die Gegenwart ist so flüchtig wie die gemeinsame Zukunft zweifelhaft. (Lars Penning)

In Anwesenheit von Anna Sofie Hartmann.

 

Dara is interested in places and memories. In the Danish ferry port town of Rodbyhavn, she collects remnants of lives lost to progress. A new tunnel between Germany and Denmark is supposed to end here. Many people will have to give up their homes, they will leave behind books, furniture, photographs. Their houses are soon to be demolished, yet, for the moment, Dara is still perusing those “ruins”. She meets Lucek, a young man from Poland. He belongs to a group of migrant workers, hired by a dubious subcontractor who all of a sudden doesn’t seem able to pay them. Like her protagonist Dara, Anna Sofie Hartmann also collects fragments from a landscape that would not ordinarily be of any particular interest for cinema. Rodbyhavn turns out to be a quintessentially European place, a place where stories connect, a transitory space with glimpses of histories of everyday lives that stretch ever further back. Voices and images are brought into association in a manner sometimes closer to the essay film than narrative cinema. Past and present intersect in a contemplation of places, memories, hopes, and (never permanent) destinies. (Bert Rebhandl)

In the presence of Anna Sofie Hartmann.

Anna Sofie Hartmann: MORNING LADIES (2005, K), STUDIES FOR MOBILE EXPACTIONS (2007, K), STILLEBEN (2007, K), KLEINE GROSSE SCHWESTER (2009, K), HAUS IM SEE (2011, K), MARGUERITE, MON CORPS (2013, K), LIMBO(2014, K)