Daughter of Shanghai

V'18

Daughter of Shanghai

Robert Florey
USA, 1937
63min, OF

 Bild: Cinémathèque Suisse  Bild: Cinémathèque Suisse

Daughter of Shanghai

Robert Florey
USA, 1937
, 63min, OF

Mit: 
Anna May Wong
Charles Bickford
Buster Crabbe
Cecil Cunningham
J. Carrol Naish
Anthony Quinn
Phillip Ahn
Evelyn Brent
Drehbuch: 
Gladys Unger
Garnett Weston
William Hurlbut
Kamera: 
Charles Edgar Schoenbaum

Produktion: 
Paramount Pictures
Format: 
35 mm
Schwarz/Weiß

Zu den faszinierendsten und aufregendsten Hollywoodfilmen der chinesisch-amerikanischen Schauspielerin Anna May Wong gehört DAUGHTER OF SHANGHAI, in dem das Potenzial des B-Films als Alternativraum aufzeigt wird, in dem die herrschenden Regeln der Hollywood- Studios umgangen werden können. In diesem Fall etwa Casting-Konventionen durch die Paarung von Wong als rachsüchtiger Tochter mit dem koreanisch-amerikanischen Schauspieler Philip Ahn als Bundesagenten. Ein Schmugglerring soll enttarnt werden, der chinesische Immigranten schikaniert. Dass solche rassistischen Übergriffe auch abseits krimineller Szenerien vorkommen, schwingt dabei als Subtext mit.

Mit PHANTOM OF CHINATOWN

 

Among the most fascinating and exciting Hollywood films starring path-breaking Chinese-American actress Anna May Wong is DAUGHTER OF SHANGHAI, a revelation of the B-film’s potential to challenge dominant rules of studio-era Hollywood. In this case we find casting conventions overturned with Wong as a vengeful daughter paired with Korean-American actor Philip Ahn as a federal agent and joined together in a mission to uncover a vicious human smuggling ring victimizing Chinese immigrants. French émigré filmmaker Robert Florey was good friends with both Wong and Ahn, and worked hard to secure them sympathetic and more fully dimensional roles for non-white stars than was typical in the 1930s. Although shot on an accelerated schedule with a minimal budget, Florey’s signature stylistic flair and outspokenness is everywhere apparent in DAUGHTER OF SHANGHAI most especially in its pointed critique of the injustices regularly suffered by Asian-Americans, including the racist stereotypes the film so clearly rejects. (Haden Guest)

With PHANTOM OF CHINATOWN