Chic Point: Fashion for Israeli Checkpoints

V'18

Chic Point: Fashion for Israeli Checkpoints

Sharif Waked
Israel/Palästina, 2003
5min, kein Dialog

© Viennale © Viennale

Chic Point: Fashion for Israeli Checkpoints

Sharif Waked
Israel/Palästina, 2003
, 5min, kein Dialog

Format: 
DCP
Farbe

Vier Studien, die ihre eigene Logik oder Logistik im Krieg der Bilder erfinden. Mit INTRODUCTION TO THE END OF AN ARGUMENT sammeln Salloum/Suleiman Darstellungen von Arabern in den audiovisuellen Medien, deren oft burlesker bis grotesker Charakter der Toxizität keinen Abbruch tut, im Gegenteil. Zur selben Zeit entwirft Tony Cokes in FADE TO BLACK eine lineare Geschichte der Darstellung von Afro-Amerikanern im Hollywood-Kino, die er unter die Ägide von Louis Althusser und Guy Debord stellt. CHIC POINT, gedreht 2003 in Tel Aviv, bedient sich bei der Ikonografie eines der symbolträchtigsten Rituale kommerzieller Anbetung der Gesellschaft des Spektakels, der Modenschau, um der Unterdrückung ihre eigenen Bilder in Form eines ironischen Bumerangs zu retournieren. Ebenfalls 2003 rettet und präsentiert Mounir Fatmi der Zensur zum Opfer gefallene Liebesszenen aus UNE MINUTE DE SOLEIL EN MOINS (Nabil Ayouch, 2003) in LES CISEAUX und macht so den Zensor zum Künstler wider Willen. (Nicole Brenez) 

Mit: ​
MUQADDIMAH LI-NIHAYAT JIDAL, Libanon 1990, Jayce Salloum, Elia Suleiman, 41 min
​FADE TO BLACK, USA 1990, Tony Cokes, 32 min
LES CISEAUX (THE SCISSORS), Marokko 2003, Mounir Fatmi, 12 min

 

 

Four essays that invent their own logic or logistics in the war of images. In INTRODUCTION TO THE END OF AN ARGUMENT, Jayce Salloum and Elia Suleimann collect the representations of Arab characters in audiovisual media as a whole where the often mocking or even grotesque depiction does not avoid toxicity, but rather creates it. In a similar vein, in FADE TO BLACK, Tony Cokes creates a linear history of the representation of African-Americans in Hollywood filmmaking that he sees driven by Louis Althusser and Guy Debord. CHIC POINT, shot in Tel Aviv in 2003, addresses the iconography of the fashion show, one of the most emblematic commercial adoration rituals in the entertainment industry, to return to the oppression of its own image in an ironic boomerang. That same year, Mounir Fatmi saves the censured love scenes from the film UNE MINUTE DE SOLEIL EN MOINS (Nabil Ayouch, 2003) for LES CISEAUX, hereby turning the censor into a creator in spite of himself. (Nicole Brenez)

With:
MUQADDIMAH LI-NIHAYAT JIDAL, Lebanon 1990, Jayce Salloum, Elia Suleiman, 41 min
​FADE TO BLACK, USA 1990, Tony Cokes, 32 min
LES CISEAUX (THE SCISSORS), Morocco 2003, Mounir Fatmi, 12 min