Image of movie Les Bicots-nègres, vos voisins
Monografie: Med Hondo

Les Bicots-nègres, vos voisins

Arabs and Niggers, Your Neighbours
Med Hondo
Frankreich, Mauretanien 1973/74
102 min
V'22

Einige Szenen und vor allem das Thema von MES VOISINS werden in einen größeren Zusammenhang gestellt: Die prekäre Situation der schlecht bezahlten und ebenso untergebrachten Arbeiter in Frankreich erfährt eine Analyse. Die Unabhängigkeit derafrikanischen Staaten war nur ein Vorwand in einem größeren Plan zur Ausbeutung afrikanischer Menschen im Norden: „Wir sind die modernen Sklaven der europäischen Wirtschaft.“ Mit Anleihen bei Godard macht Med Hondo in LES BICOTS-NÈGRES, VOS VOISINS Agitprop-Kino, das er ausdrücklich auch als neues Nationalkino versteht: Afrika ruft uns. In einem langen Prolog wird die Funktion des Kinos in den postkolonialen Klassenkämpfen reflektiert. (br)

In Anwesenheit von Aboubakar Sanogo und Zahra Hondo.

LES BICOTS NEGRES, VOS VOISINS, Med Hondo’s second feature, was considered by many as to be an UFO, an unassimilable filmic object: although the film won the Golden Tanit at the Carthage Film festival in 1974, it only acquired English subtitles in 2019. The maverick director offers one of his boldest cinematic experiments here, taking the form of a long essay with multiple endings and durations (one version is three hours long) and eight seemingly loosely related sequences (in which he trades dramatic unity for organic unity between filmmaker and subjects).
These involve a detour through a long opening sequence, the invocation of the memory of colonialism and pervertedindependence, a subjunctive image restaging the neocolonial pact in an imaginary garden party sequence, creating in effect a masterclass on neocolonialism (regrettably still pertinent) and a brilliant analysis of the repressive postcolonial state apparatus. Last, but not least, he examines the experiences and living conditions of migrants, their affective miseries and their coming into consciousness and initial protests against the system, concluding with a beautiful homage to African cinema as a desirable cinema that has found its place alongside those who struggle.

In the presence of Aboubakar Sanogo und Zahra Hondo.

Credits
  • Armand Abplanalt
  • Jean Berger
  • Claude Debord
  • Ahmed Hasmaou
  • Sally N’Dongo
  • Mohamed Ou Mustapha
  • Jean Boffety
  • François Catonné
  • Denis Bertrand
  • Alain Contreau
  • Clément Menuet
  • Catherine Le Forestier
  • Mohamed Ou Mustapha
  • Frank Valmont
Les Films Soleil Ô
ciné-archives
35 mm
Farbe
Related Movies