Kanał

V'19

Kanał

Andrzej Wajda
PL, 1957
91min, polOmeU

Bild: Sammlung Österreichisches Filmmuseum Bild: Sammlung Österreichisches Filmmuseum

Kanał

Andrzej Wajda
PL, 1957
, 91min, polOmeU

Mo
11
Nov 19
18:30
Filmmuseum
Mit: 
Tadeusz Janczar
Teresa Iżewska
Wieńczysław Gliński
Tadeusz Gwiazdowski
Stanisław Mikulski
Emil Karewicz
Drehbuch: 
Jerzy Stefan Stawiński
basierend auf der gleichnamigen Kurzgeschichte
Kamera: 
Jerzy Lipman
Schnitt: 
Halina Nawrocka
Musik: 
Jan Krenz

Produktion: 
Studio Filmowe “Kadr”
Format: 
35 mm
Schwarz/Weiß
Print courtesy of Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny

Die klaustrophobische Studie über Heldentum im Augenblick höchster Gefahr erzählt von einem wahren Ereignis: Polnische Widerstandskämpfer versuchen, ihren deutschen Verfolgern durch die labyrinthischen Kanäle einer Stadt zu entkommen. Nach Wajdas Debütfilm POKOLENIE (1955) über Jugendliche, die im besetzten Warschau aufwachsen, ist KANAŁ der zweite Teil seiner „Kriegstrilogie“ und stellt vor allem auch Fragen: nach dem Verhältnis von Politischem und Privatem, nach der „offiziellen“ Geschichtsschreibung, nach der zerstörerischen Auswirkung von Ideologie auf den Einzelnen – und nach der Höhe des Preises, der für Verantwortung zu zahlen ist. 

 

Arguably the greatest 20th century Polish filmmaker who never really left his motherland for long, unlike several of his compatriot colleagues, Andrzej Wajda carved his place in film history as an shrewd observer of Poland’s historical turmoil. Wajda’s debut feature POKOLENIE (1955) is an intimate account of growing up in Nazi-occupied Warsaw and marks the beginning of his “war trilogy” that continued two years later with KANAL. Here, Wajda shifts from depicting civilian life under occupation to the portrayal of the brave Home Army resistance fighters as they try to escape through the labyrinthine sewers of Warsaw, with the Germans in hot pursuit. A claustrophobic study of heroism under immense pressure, KANAL is based on a real-life event, is considered the first film ever made about the Warsaw Uprising, and already bears all the trademarks of Wajda’s signature style. The volatile mixture of the personal and political, the questioning of official, state-sanctioned historical narratives (critical opinions were always, of course, concealed behind poetic metaphors), the corrosive effects of ideology on an individual, the price of responsibility – all also staples of the so-called Polish Film School that Wajda helped to create with his first two films.