Aquamarine

V'19

Aquamarine

Billy Roisz, Dieter Kovačič
A, 2019
Shorts, 5min, kein Dialog

© Viennale © Viennale

Aquamarine

Billy Roisz, Dieter Kovačič
A, 2019
Shorts, 5min, kein Dialog

Do
31
Okt
16:00
Filmmuseum
Kamera: 
Billy Roisz
Dieter Kovačič
Schnitt: 
Billy Roisz
Dieter Kovačič
Musik: 
MOPCUT
Produktion: 
Billy Roisz, Dieter Kovačič
Weltvertrieb: 
sixpackfilm
Format: 
DCP
Farbe

Störung ist Programm in den Videoarbeiten von Billy Roisz und Dieter Kovačič. Die eine Farbe wird von der anderen konterkariert, das Bild regelmäßig vom Sound gepeitscht und gnadenlos vorangetrieben, die Abstraktion konkretisiert und munter reabstrahiert, ja selbst der MPEG-Code ist vor Sabotage nicht sicher. In STYX werden wir durch einen zunächst gemächlich hypnotischen Strom, welcher in ein tremolierendes Glissando mündet, gen Unterwelt gezogen; SURGE krächzt und kracht grauenerregend rhythmisch in Form eines metamorphen Geisterschifs dem  Höllenschlund entgegen und AQUAMARINE, so idyllisch der Titel  klingen mag, vermag Schlagseite Richtung Seekrankheit auszulösen! Wer für seine Sinne einen Hafen sucht im Zuge dieser audiovisuell  verklammert gebuchten Reisen, wird umso eher im Inferno landen. (Roman Scheiber)

In Anweseneheit von Billy Roisz und Dieter Kovačič.

 

The work of Billy Roisz, combining the media of sound and vision, aims for fusion, but also a fracture. The image and the music (often a “noise music”) always go in sync, frame by frame and pulse by pulse; and yet they never easily or comfortably fuse together – and one never simply generates or illustrates the other. In AQUAMARINE (made with Dieter Kovačič), the sea is rendered as no longer a beautiful, placid image but a fearsome, stuttering mass of energies, prodded or poked by Mopcut’s harsh music. STYX, with its rolling abstract lines and shapes of light, evokes fleeting details from the techno-graphic world of Godard’s ALPHAVILLE, but in colour, until the sea once again insists as an elusive, intermittently glimpsed background. SURGE (also made with Kovaačič) places us somewhere between figuration and abstraction: its displayed forms defy full visual comprehension, as they stretch and snap in strict accordance with the complex beats and sheets of sound created by schtum. Only very lazy critics could label Roisz’s complex, enthralling pieces as “music video”; she is, in fact, taking us into a new realm where image and sound achieve an unstable, forever disintegrating synthesis. (Adrian Martin)

In the presence of Billy Roisz and Dieter Kovačič.