Image of movie Un andantino
Image of movie Un andantino
Image of movie Un andantino
Features

Un andantino

Alejo Moguillansky
Argentinien 2023
65 min
OmeU
V'23

Vor einigen Jahren hat Moguillansky den Film LA VENDEDORA DE FÓSFOROS gedreht, in dem es um eine Aufführung von Helmut Lachenmanns Oper gleichen Namens in Buenos Aires geht. An eine aus dieser Arbeit eliminierte Szene knüpft UN ANDANTINO an und erkundet den ästhetischen Zusammenklang von Franz Schuberts A-Dur Klaviersonate und Robert Bressons AU HASARD BALTHAZAR. Dicht ineinander verschachtelte Ton- und Bildspuren wechseln mit elegischen Passagen, die ein wenig Ruhe gönnen in einem Werk, das virtuos zwischen Fiktion, Essay, und Dokumentation hin- und herschaltet. Die Zeit vergeht, heißt es im Off-Kommentar. Und sie verzeiht nicht. (Thomas Mießgang)

UN ANDANTINO is about an unfinished, unused sequence of Alejo Moguillansky’s earlier film LA VENDEDORA DE FÓSFOROS, in which pianist Margarita Fernández analyses Bresson’s use of Schubert’s Sonata in A Major in AU HASARD BALTHAZAR. Yes, it’s that specific. Can the obsessions of two Argentinian artists with an Austrian composer and a French filmmaker justify an entire movie? Yes, but only if it is rigorous enough to avoid mere ego and transfigure it into something else. Like most of Moguillanksy’s films, UN ANDANTINO is self-reflective, intricate, auto-fictional. Unlike them, it is not a comedy. His essayistic tendencies come to the fore in a vertiginous clash of visual and sonic superimpositions, crossreferences and layers of meaning, which pop up in overlapping streams of cinematic meditation. As Arnold Schoenberg wrote about Anton Webern, “Every glance can be expanded into a poem, every sigh into a novel. But to express a novel in a single gesture, joy in a single breath—such concentration can only be present when there is a corresponding absence of self-indulgence”. In UN ANDANTINO, the changing face of Cleo Moguillansky—who we’ve seen growing up in her dad’s movies—becomes a theorem on cinema and time. (Victor Guimarães)

Alejo Moguillansky: LA PRISIONERA (2005), CASTRO (2009), EL LORO Y EL CISNE (2013), EL ESCARABAJO DE ORO (2014, KO-REGIE), LA VENDEDORA DE FÓSFOROS (2017), POR EL DINERO (2019), UN DÍA DE CAZA (2020, K), LA NOCHE SUBMARINA (2020), CARTA A ANTONIONI (2021, K), LA EDAD MEDIA (2022, KO-REGIE)

Credits
  • Margarita Fernández
  • María Villar
  • Cleo Moguillansky
  • Alejo Moguillansky
  • Margarita Fernández
  • Inés Duacastella
  • Agustín Mendilaharzu
  • Alejo Moguillansky
  • Marcos Canosa
  • Alejo Moguillansky
El Pampero Cine

El Pampero Cine

DCP
Farbe
Sa. 21 Okt
13:45
Urania
OmeU
iCal
Related Movies