UFE (Unfilmévènement)

V'18

UFE (Unfilmévènement)

César Vayssié
F, 2016
Features, 153min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

UFE (Unfilmévènement)

César Vayssié
F, 2016
Features, 153min, OmeU

Mit: 
Marc-Antoine Allory
Sarah Amrous
Cyril Brossard
Clara Chabalier
Noémie Develay-Ressiguier
Charles D’Oiron
Simon Guélat
Pauline Hubert
Constance Larrieu
Gaël Sall
Drehbuch: 
César Vayssié
Ton: 
Martin Descombels
Kamera: 
César Vayssié
Schnitt: 
César Vayssié
Musik: 
Pierre Avia

Produktion: 
AFE
Weltvertrieb: 
Shellac
AFE
Format: 
DCP
Farbe

UFE ist ein Experiment des Künstlers, Autors und Filmemachers Vayssié, das zwischen Essay, Dokumentation und choreografischer Hypertension oszilliert: Eine Gruppe von jungen Leuten, die an einem Tanzworkshop teilnimmt, plant eine revolutionäre Aktion, die jedoch schnell entgleist und zum Alptraum wird, der Beziehungen zerstört und politische Überzeugungen erschüttert. Vayssié entwickelt sein filmisches Abenteuer dialektisch zwischen Statik und wirbelnden Tanz-Movements, zwischen Geräusch und Stille, zwischen Schrift und visuellem Kataklysmus und schafft auf diese Weise ein polymorphes Meisterstück, das sich jeder Kategorisierung entzieht. (Thomas Mießgang)

In Anwesenheit von César Vayssié.

 

César Vayssié’s dense movie is an experiment in cinematography, that switches abruptly between essay, documentary film-making, staged theatrical scenes and choreographic hypertension. UFE (UNFILMÉVÈNEMENT) centers on a group of young people who plan spectacular artistic and political actions, attacking the role of television in an e ort to create social chaos. A kidnapped TV anchor is held hostage in a remote villa in the Alps. The location turns into an arts workshop and a base camp for political action, populated by actors, revolutionaries, and a rock band. The director develops his filmic adventure as a dialectical, thought-provoking enterprise between sound and silence, stasis and movement, radicalism and alpine contemplation. He throws in some text from time to time and references Godards’ HISTOIRE(S) DE CINÉMA as well as the playful theatrical scenarios of Jacques Rivette. Everything is played out to the max to show how love and enthusiasm can deteriorate quickly into some sort of dystopian worldview, that leaves the participants shattered without hope for a better future. César Vayssié directs his colorful cast with gusto and, along with creating new criteria for cinematic exploration, creates a polymorphous masterpiece that defies categorization. (Thomas Mießgang)

In the presence of César Vayssié.

César Vayssié: NE TRAVAILLE PAS (1968-2018) (2018), ELVIS DE MÉDICIS (2000), LES DISPARATES (2000, K), AUJOURD’HUI MADAME (2002, K), THE LADY CRYING, (2012, K), GARDEN PARTY (2012, K), LEVÉE (2014, K), THE SWEETEST CHOICE (2015, K), UFE (UNFILMÉVÈNEMENT) (2016), NE TRAVAILLE PAS (1968-2018) (2018)