Mischka

V'18

Mischka

Jean-François Stévenin
F, 2002
117min, OmeU

© Viennale © Viennale

Mischka

Jean-François Stévenin
F, 2002
, 117min, OmeU

Mit: 
Jean-Paul Roussillon
Mischka
Jean-François Stévenin
Gégène
Rona Hartner
Joli Coeur
Salomé Stévenin
Jane
Pierre Stévenin
Léo
Drehbuch: 
Jean-François Stévenin
Kamera: 
Pierre Aïm
Schnitt: 
Emmanuelle Castro
Musik: 
Philippe Miller
Kostüm: 
Monic Parelle

Produktion: 
Arcapix
StudioCanal
Sagamore Cinéma
Bac Films
Format: 
DCP
Farbe

Die Landkarte im Vorspann ist diesmal eine Handfläche mit Lebens-, Liebes- und Schicksalslinien. Seine dritte Regiearbeit ist die bisher heiterste von Stévenins Eskapaden. Im Trubel des Ferienanfangs kommt der Großvater (der wunderbare Jean-Paul Roussillon) seiner Familie abhanden und irrt wie ein staunendes, weises Kind durch Frankreichs Westen. Er gerät unter die Fittiche des kauzigen Pflegers Gégéne (ein sehr burlesker Stévenin), der mit ihm das Weite sucht. Alsbald scharen sie ein Ensemble von Ausreißern um sich, eine Familie, die am Ende auch die Blutsverwandten adoptiert. Mit einem tollen Gastauftritt von Johnny Hallyday, der alte Kumpel nicht vergisst. (Gerhard Midding)

 

MISCHKA, the third part of the trilogy, filmed 16 years after DOUBLE MESSIEURS, most explicitly explores what could be called the family penchant of Stévenin’s filmmaking. The cast is obvious proof, for it includes all the members of his “gang”: his wife Claire, their children, his friends (Afonso, Bonnaire, Grandperret, Elisabeth Depardieu and several others), and his idol (Johnny Hallyday). But also and because the screenplay makes three characters that revolve around grandfather Mischka (larger than life: Jean-Paul Rousillon) crash against each other: Gégène (Jean-François Stévenin), stranded in a hospice like a factotum, Jane (Salomé Stévenin), a runaway teenager, accompanied by her little brother in search of his father, Joli Coeur, an old singing gypsy. Not surprisingly, what separates this small universe will bring them together. Much better than a comedy where everybody flees their place in order to find it, it is the sum of these fleeting moments that add up to an uproar where everybody tries to find a way and a person to adopt their love even though nobody wants it. (Jean-Pierre Rehm)

Jean-François Stévenin: PASSE MONTAGNE (1978), DOUBLE MESSIEURS (1986)