Double messieurs

V'18

Double messieurs

Double Gentlemen

Jean-François Stévenin
F, 1986
92min, OmeU

© Viennale © Viennale

Double messieurs

Jean-François Stévenin
F, 1986
, 92min, OmeU

Mit: 
Yves Afonso
Roger, called Léo
Carole Bouquet
Hélène
Jean-François Stévenin
François
Drehbuch: 
Jean-François Stévenin
Kamera: 
Pascal Marti
Schnitt: 
Yann Dedet
François Gédigier
Jean-François Stévenin
Ausstattung: 
Frédéric Duru
Caroline Vaton

Produktion: 
Mallia Films
Sagamore Cinéma
Les Productions Audiovisuelles
Format: 
DCP
Farbe

Es ist schon ein befremdlicher Anblick, wenn Stévenins prächtig hohe Stirn zunächst einmal von einer Perücke verdeckt wird. Aber zum Glück wird sie ihm bald heruntergerissen. Die Jugendfreunde François und Léo (das drahtige Belmondo-Double Yves Afonso) wollen Kuntch wiederfinden, den Dritten im Bunde, der nun ein erfolgreicher Geschäftsmann ist. Als sie in seine Villa einbrechen, treffen sie dort aber nur auf dessen schöne Frau (Carole Bouquet), die sich widerstandslos entführen lässt. Ihr Mann ist in dubiose Geschäfte verwickelt, was die abenteuerlustigen Kindsköpfe gehörig in die Bredouille bringt. Am Ende müssen sie entdecken, dass aus der Ferienkolonie von einst ein Altersheim geworden ist. (Gerhard Midding)

 

Who are the gentlemen in the title? An employee of the service sector, cheap suit, briefcase in hand and a hairpiece to hide his baldness: meet François (Jean-François Stévenin), assisted by Léo (Yves Afonso, a stand-in for Belmondo), an extravagant character, slightly gossipy, a mentally challenged kid. Anything but heroes. Even though the title suggests a way of playing tennis, you will find no court, no tennis balls, no net here. Maybe sports? Yes, without a doubt, but without precise rules, instead with movements, wrong starts, chases, encounters. With whom? A woman, maybe, Hélène (magnificent: Carole Bouquet), who the two oddballs find instead of her absent husband whom they planned to surprise. The mountain? Definitely. Majestic, indifferent, the final shot, breathtaking, illustrates its whole importance. Filmed nine years after his first, this second film (of which they say it is the hardest) marries beauty and humor to create a great film if one is to believe the definition given by Langlois, “where one feels the air between the characters and the set.” (Jean-Pierre Rehm)

Jean-François Stévenin: PASSE MONTAGNE (1978), MISCHKA (2002)