Passe montagne

V'18

Passe montagne

Mountain Pass

Jean-François Stévenin
F, 1978
113min, OmeU

© Viennale © Viennale

Passe montagne

Jean-François Stévenin
F, 1978
, 113min, OmeU

Mit: 
Jean-François Stévenin
Serge
Jacques Villeret
Georges
André Riva
Barbe-Bleue
Drehbuch: 
Michel Delahaye
Jean-François Stévenin
Ton: 
Yves Zlotnicka
Kamera: 
Jean-Yves Escoffier
Lionel Legros
Schnitt: 
Yann Dedet
Ausstattung: 
Geoffroy Larcher
Christian Portal

Produktion: 
Les Films du Losange
Format: 
DCP
Farbe

Als Schauspieler ist Stévenin stets glaubwürdig in Arbeiter- und Handwerker-Rollen. Warum sollte er als Regisseur also nicht auch mächtig Schmutz unter den Fingernägeln haben? Sein Debütfilm erzählt von der Freundschaft, die allmählich entsteht zwischen dem geschiedenen Automechaniker Serge (Stévenin) und dem im Jura gestrandeten Architekten Georges (Jacques Villeret). Die gestandenen Männer dürfen wieder zu kleinen Jungs werden, die mit einer kuriosen Flugmaschine auf Schatzsuche in den Bergen gehen wollen. Wunderbar gestisches Kino: Es wird viel gefahren, gearbeitet, geraucht, gegessen und nicht wenig getrunken. (Gerhard Midding)

 

A first try, a stroke of genius. For his first feature film, Jean-François Stévenin, actor, but also an assistant well acquainted with film sets, invents a magic formula. While he may claim his admiration of hysteria as shown by John Cassavetes and the dryness of Monte Hellman, he suddenly introduces a new approach. At every decisionmaking point of filmmaking, Stévenin chooses to destroy all established codes and spectacularly break all the rules: cast, editing, sound, etc. Everything here is surprising, as if it were a permanent evasion: from slow editing, from real sound, from narrative continuity … in short, all obvious actions and routines. The screenplay? Two men on a mountain, a shady mechanic (Stévenin himself) and a Parisian architect (the magnificent Villeret) who have nothing in common, establish a friendship, quite coincidentally and without saying so. And it is those silences, these stammered dialogues, all that remains unsaid that allows the film to follow this friendship, troubling as it may be. (Jean-Pierre Rehm)

Jean-François Stévenin: DOUBLE MESSIEURS (1986), MISCHKA (2002)