Martin Eden

V'19

Martin Eden

Pietro Marcello
I/F/D, 2019
Features, 129min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Martin Eden

Pietro Marcello
I/F/D, 2019
Features, 129min, OmdU

Mit: 
Luca Marinelli
Carlo Cecchi
Jessica Cressy
Vincenzo Nemolato
Marco Leonardi
Denise Sardisco
Carmen Pommella
Drehbuch: 
Maurizio Braucci
Pietro Marcello
Ton: 
Stefano Grosso
Kamera: 
Francesco Di Giacomo
Alessandro Abate
Schnitt: 
Aline Hervé
Fabrizio Federico
Musik: 
Marco Messina
Sacha Ricci
Paolo Marzocchi
Ausstattung: 
Roberto De Angelis
Luca Servino

Produktion: 
Avventurosa
RaiCinema
IBC
Shellac Sud
Match Factory Productions
Weltvertrieb: 
Match Factory Productions
Verleih in Österreich: 
Filmladen
Format: 
DCP
Farbe

Ein Mann erzieht sich selbst vom ungebildeten Seemann zum Schriftsteller und streitbaren Intellektuellen: Pietro Marcello verlegt Jack Londons autobiografischen Roman ins Neapel des 20. Jahrhunderts und verleiht ihm mit Hilfe von poetisch gesetzten Archivaufnahmen und Anklängen an den Neorealismus einen genuin europäischen Anstrich. Der in einfachsten Verhältnissen aufgewachsene Martin Eden verliebt sich in eine Tochter aus bestem Hause und sehnt sich nach Bildung, nach Anerkennung und danach, sich ausdrücken zu können. Doch auch als ihm nach Jahren des Scheiterns endlich schriftstellerischer Erfolg zuteil wird, kann er nicht anders, als weiter überall anzuecken. (Barbara Schweizerhof)

Keine Tickets für die Abschlussgala am 6. November um 19:30 Uhr!

 

Pietro Marcello uses the archive to at once contextualize and decontextualize a story stemming from Jack London's 1909 novel, transposed to Naples. In love with a bourgeois lady, a young proletarian man is driven by his voracity for knowledge and decides to become a writer. Naples as Oakland, as every port is a place to land in or flee from, with the chance of fortune uncertain, at a time of troubling struggles and social discord.
With this film, Marcello traverses both the entire twentieth century and our most recent history. There is the depression of the first decades; the socialists, the anarchists, the post-war suburbs, the working-class neighborhoods that are still present today. Martin Eden is a antihero who will duly be swallowed up by the disillusionment of the time. He is passionate and wild, sophisticated and popular, like Marcello, like the film itself, with a camera capable of poetic roughness, that lets its characters unleash their feelings and grabs the right angle on every occasion. The film has no message other than a roar, an angry invocation of individualism in the face of the impossibility of social resolution. This unique and urgent voice shows a continuity with Marcello's previous works and shines forth in one of the most remarkable and essential films of the year. (Eva Sangiorgi)

No tickets for the closing gala on November 6 at 7:30pm!

Pietro Marcello: IL CANTIERE (2004, K), IL PASSAGGIO DELLA LINEA (2007), LA BOCCA DEL LUPO (2009), NAPOLI 24 (2010, Episode), IL SILENZIO DI PELESJAN (2011), MARCO BELLOCCHIO, VENEZIA 2011 (2011, K), VENICE 70: FUTURE RELOADED (2013, Episode), 9X10 NOVANTA (2014, Episode), LOST AND BEAUTIFUL (2015) OSSESSIONE (2016, K)