Ema

V'19

Ema

Pablo Larraín
Chile, 2019
Features, 102min, OmeU

© Viennale © Viennale

Ema

Pablo Larraín
Chile, 2019
Features, 102min, OmeU

Mit: 
Maria Di Girolamo
Ema
Gael García Bernal
Gastón
Santiago Cabrera
Josefna Fiebelkorn
Drehbuch: 
Guillermo Calderón
Alejandro Moreno
Kamera: 
Sergio Armstrong
Schnitt: 
Sebastián Sepúlveda
Musik: 
Nicolas Jaar
Ausstattung: 
Estefania Larrain
Kostüm: 
Felipe Criado

Produktion: 
Fabula
Weltvertrieb: 
The Match Factory
Verleih in Österreich: 
Filmladen
Format: 
DCP
Farbe

Sie sind Nonkonformisten, der Choreograf Gastón und die Tänzerin Ema, aber mit ihrem letzten Tabubruch sind sie vielleicht einen Schritt zu weit gegangen: Sie haben den von ihnen adoptierten 5-jährigen Jungen nach einem Unfall wieder ins Waisenhaus zurückgegeben. Ema merkt, dass das keine für sie akzeptable Lösung ist, und beginnt einen Kampf, bei dem sie alles einsetzt: Intrigen, Flammenwerfer, Sexualität. Unterlegt vom fesselnden Rhythmus des Reggaeton – von Gastón verächtlich „Gefängnismusik“ genannt –, handelt EMA von der Rebellion gegen traditionelle familiäre Bindungen und ihrer Neuerfindung in ungewöhnlichen Konstellationen. (Barbara Schweizerhof)

 

The latest from versatile Chilean director Pablo Larraín is at once a devious psychological thriller, a visually expressionistic hymn to female agency and sexual lawlessness, and a flamboyant reggaeton dance musical. Maria Di Girolamo plays Ema, a young woman dedicated to dance, who performs in the experimental troupe run by her choreographer husband Gastón. But Ema’s fascination with fire had a disastrous effect on Polo, the young boy she and Gastón adopted previously, and having lost him, they now want the child back. How Ema goes about retrieving Polo involves a complex strategy of seduction, as well as ample use of a flamethrower – both for narrative purposes and as a figure of this woman’s explosive energy and fearsome will. Visually extravagant and sexually intense, the film is driven by the dynamism of reggaeton – both the music and the dance style, Ema’s favoured mode of self-expression (and the subject of an inspired rant by Gastón). Larraín’s regular cinematographer Sergio Armstrong creates a dazzling portrait of street life in the city of Valparaíso, and Di Girolamo’s formidable lead performance is by turns alluring and unnerving – a portrait of a woman on fire. (Jonathan Romney)

Pablo Larraín: FUGA (2006), TONY MANERO (2008), POST MORTEM (2010), NO (2012), VENICE 70: FUTURE RELOADED (2013, K, Ko-Regie), PRÓFUGOS (2011-, TV-Serie), EL CLUB (2015), NERUDA (2016), JACKIE (2016)