Shorts

Makeshift (for Mekas)

Jem Cohen
AUS 2019
7min
V'19

Lassen Sie sich nicht davon irritieren, dass es hier auch ums Einschlafen im Kino geht! Sedativ wirkt es nicht, wie Jem Cohen an seinen Freund Jonas Mekas (1922–2019), den aus Litauen immigrierten New Yorker Filmtagebuchkünstler, erinnert: sehr persönlich, mit Textinserts, jüngeren Aufnahmen von Mekas, wie er fröhlich auf das Display seiner Videokamera schaut und Bier trinkt. Ein Requiem auf jenen Mann, dem wir den vielleicht schönsten Titel der Filmgeschichte verdanken: AS I WAS MOVING AHEAD OCCASIONALLY I SAW BRIEF GLIMPSES OF BEAUTY (2000). (Roman Scheiber)

 

Jem Cohen’s memory-tribute to Jonas Mekas displaces its first-person narration from voice-over to on-screen text. The two filmmakers had only a distant familiarity, but the older man influenced the younger, not only in the pursuit of a “cinema of the everyday”, but also by virtue of Anthology Film Archive’s eclectic programming of an “essential” film history (especially Dovzhenko) – projected without distracting subtitles! Diaristic New York street imagery from 2015 mingles with the red roses of Lithuania (Mekas’ birthplace) and a “makeshift memorial” to this beloved figure of the avant-garde. (Adrian Martin)

Credits
  • Jonas Mekas
  • Jem Cohen
  • Jem Cohen
  • Jem Cohen
  • Jem Cohen
Gravity Hill, Criterion

Gravity Hill

DCP
Farbe
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