Drift

V'18

Drift

Helena Wittmann
D, 2017
Features, 96min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Drift

Helena Wittmann
D, 2017
Features, 96min, OmeU

Mit: 
Theresa George
Josefina Gill
Drehbuch: 
Theresa George
Helena Wittmann
Ton: 
Nika Breithaupt
Kamera: 
Helena Wittmann
Schnitt: 
Helena Wittmann
Musik: 
Nika Breithaupt

Produktion: 
Fuenferfilm,
T, H, N
Weltvertrieb: 
Fuenferfilm
Format: 
DCP
Farbe

Das Unmerkliche und Allmähliche steckt bereits drin in diesem Wort: Drift. In vielfacher Bedeutung umschreibt es den unaufälligen Übergang des einen Zustandes in einen anderen. Gestaltet hier als ein Film über zwei junge Frauen, die einen Ausflug ans Meer unternehmen, der sich wandelt, man weiß nicht wie, zu einer visuellen Meditation über die See als ein bewegter Körper, über die Farbenpracht im Zusammenspiel von Licht und Wasser und über den Reichtum der entstehenden Texturen. – Und der nach diesem Ausflug ins Experimentelle schließlich einmündet in die erschütternde Erkenntnis der enormen Distanz, die in DRIFT driftend durchmessen wird, und die durchaus auch eine ideelle ist. (Alexandra Seitz)

Mit  ADA KALEH
In Anwesenheit von Helena Wittmann und Nika Breithaupt.

 

Two women have a snack at the North Sea in Germany. They talk mythology. There once was a crocodile in a primeval ocean. It was killed by a warrior, an act that inadvertently led to the separation of land and sea. The other woman, who is from Argentina, responds with a story from Patagonia, resonating the tale of the monster from Loch Ness. The distance from Papua-New Guinea, where the first story originated from, to Patagonia, is just one of several spatial and conceptual stretches in DRIFT. The two women separate soon after, and the one from Germany (played by Theresa George, who co- conceived the film), goes on a long journey, with stops in the Caribbean and on the Azores. But the core of the journey and of the film is a passage of the Atlantic (pointedly, as the credits reveal, on a ship named Chronos, i.e. time). If there is little story in DRIFT from the beginning, in this middle part the narration stops completely, and the play of waves and light takes over. Eventually DRIFT turns out to be a meditation on re-attachment to an elementary reality we might lose to the virtual: a skype video conversation bridges all the distances of before in no time (and, seemingly, no space). (Bert Rebhandl)

With ADA KALEH
In the presence of Helena Wittmann und Nika Breithaupt.

 

Helena Wittmann: ALLES IST LEISE. (2005, K), MIMIKRY (2009, K), HEUTE WAR DIE LUFT (2009, K), KREISEN (2011, K), WILDNIS (2013, K), 21,3 °C (2014, K)