Joy

V' 18

Joy

Sudabeh Mortezai
A, 2018
Features, 101min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Joy

Sudabeh Mortezai
A, 2018
Features, 101min, OmdU

Sa
03
Nov
18:00
Gartenbaukino
Mit: 
Joy Alphonsus
Gift Igweh
Precious Mariam Sanusi
Angela Ekeleme
Sandra John
Chika Kipo
Ella Osagie
Christian Ludwig
Drehbuch: 
Sudabeh Mortezai
Kamera: 
Klemens Hufnagl
Schnitt: 
Oliver Neumann
Kostüm: 
Carola Pizzini

Produktion: 
FreibeuterFilm
Weltvertrieb: 
Films Boutique
Verleih in Österreich: 
Filmladen
Format: 
DCP
Farbe

Ein rougher Film, der dich gleich mit dem Vorspann und allein über seine Tonspur hineinwirft in seine Welt. Irgendwo in Afrika: Eine junge Frau macht sich auf den Weg nach Europa, es wird ein Ritual vollführt, das sie beschützen soll. Im nächsten Augenblick schon Wien, ein öder Straßenstrich ohne Aussicht auf einen Funken mehr als nacktes Überleben. Precious, erst seit kurzem in der Stadt, ist Joy begegnet, einer schmerzhaft ambivalenten Mentorin, deren Handlungsspielräume auch erst einmal erkämpft werden mussten. Kontrolliert werden der Strich und die Prostituierten von „Madame“ (und ihren männlichen Helfershelfern): Mafia Nigerian Style, based in Wien. (Katja Wiederspahn)

In Anwesenheit von Sudabeh Mortezai.

 

Once we realize Joy is merely a name and the freedom the eponymous prostitute works for is nothing more than spectres of a life which she will never be able to live, it is already too late. Rarely has the popular Austrian practice of filming prostitution in Vienna felt so exigent and desperate as in Sudabeh Mortezai’s second feature. As the camera observes the daily life of illegal immigrant Joy, a sex worker from Nigeria being caught in the trafficking of women, it gets harder and harder to judge ethical decisions and differ between good and evil. Instead of moral lessons and dramaturgical chains JOY is  interested in the life caused by one of the many perversions of capitalism. Everybody is a victim, everybody is a perpetrator. Filmed in an elliptical but caring disorientation reminiscent of direct cinema one feels that not only dark voodoo powers have taken possession of these women but a relentless system. Mortezai repeatedly focusses on the face of Joy as if to look for the possible hope and escape cinema usually finds. However, she only clings to the human grace speaking behind those struggling eyes. Joy fights for a survival that seems to be just a prolonged death. (Patrick Holzapfel)

In the presence of Sudabeh Mortezai.

Sudabeh Mortezai: CHILDREN OF THE PROPHET (2006), IM BAZAR DER GESCHLECHTER (2010), MACONDO (2014)