Adam & Evelyn

V' 18

Adam & Evelyn

Andreas Goldstein
D, 2018
Features, 100min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Adam & Evelyn

Andreas Goldstein
D, 2018
Features, 100min, OmeU

Sa
27
Okt
18:00
Stadtkino im Künstlerhaus
So
28
Okt
13:30
Urania
Mit: 
Florian Teichtmeister
Adam
Anne Kanis
Evelyn
Lena Lauzemis
Katja
Milian Zerzawy
Michael
Christin Alexandrow
Simone
Drehbuch: 
Andreas Goldstein
Jakobine Motz
based on the novel by Ingo Schulze
Ton: 
Marcus Krohn
Kamera: 
Jakobine Motz
Schnitt: 
Jakobine Motz
Musik: 
Lars Voges
Kostüm: 
Teresa Grosser

Produktion: 
Ma.ja.De. Fiction
Weltvertrieb: 
Pluto Film Distribution Network
Format: 
DCP
Farbe

Ein angenehm ruhiger Film über aufgeregte Zeiten: Im August 1989 machen sich zahllose DDR-Bürger in der Hoffnung auf Ausreise auf den Weg nach Ungarn ins Grenzgebiet zu Österreich. Dabei ist die DDR anfangs als idyllischer, verwilderter Garten mit Landhaus zu sehen, und man versteht, dass Adam – von Beruf Damenschneider – nicht wild darauf ist, sein Paradies und seine Kundinnen zu verlassen. Aber da ist eben Evelyn, und das Private vermischt sich mit dem Politischen. Dann wird ein Urlaub eher zufällig zur Ausreise – und irgendwann ist es das Beste, den himmelblauen Wartburg (Baujahr 1961) zu verkaufen. (Ferdinand Keller)

In Anwesenheit von Andreas Goldstein und Jakobine Motz.

 

In the dominant historical narrative of Germany, the GDR was a backward and desolate country to live in whereas the fall of the Berlin Wall was a liberation. In recent years this narrative has been questioned more and more, especially due to existing social gaps between the Eastern and Western part of Germany. Without really representing “political“ cinema, the adaptation of Ingo Schulze’s eponymous novel “Adam & Evelyn”, almost unnoticeably, makes a subtle statement against the historical breakthrough the end of the GDR is supposed to have marked. In calm images reminiscent of Christian Petzold the film observes the love story of a tailor and a waitress against the background of the lifting of the Iron Curtain.
In the images we can see a personal life whereas the sound puts it into dialogue with political change. Lethargic or inspiring contentment feels like an act of resistance: Is it our duty to move with change? Is it even important? Why does, what is supposed to be a prison, look like paradise? The film asks important questions about what it means to be free. Those questions are not answered. Instead they are allowed to live in the different dreams and expectations of Evelyn and Adam. (Patrick Holzapfel)

In the presence of Andreas Goldstein and Jakobine Motz.