Wasp Network

V'19

Wasp Network

Olivier Assayas
Brasilien/F/E/B, 2019
Features, 123min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Wasp Network

Olivier Assayas
Brasilien/F/E/B, 2019
Features, 123min, OmeU

Mit: 
Penélope Cruz
Olga Salanueva
Édgar Ramírez
René González
Gael García Bernal
Gerardo Hernandez
Drehbuch: 
Olivier Assayas
based on the novel „Last Soldiers of the Cold War“ by Fernando Morais
Ton: 
Nicolas Cantin
Kamera: 
Yorick Le Saux
Denis Lenoir
Schnitt: 
Simon Jacquet
Musik: 
Eduardo Cruz

Produktion: 
RT Features
CG Cinéma
Nostromo Pictures
Scope Pictures
Orange Studio
Weltvertrieb: 
Orange Studio
Format: 
DCP
Farbe

Nach CARLOS spürt Olivier Assayas erneut historischen Begebenheiten nach, die etwas abseits der offiziellen Geschichtsschreibung liegen. René und Juan Pablo nutzen in den 1990er Jahren ihre Stellung als kubanische Piloten, um, für ihre Familien völlig überraschend, nach Florida zu fliehen. Dort suchen sie Anschluss an die Kräfte, die das Castro-Regime stürzen wollen, aber unter dem Deckmantel der humanitären Hilfe oft genug als Tarnung für internationalen Drogenhandel und Terror dienen. Mit Fokus mehr auf das Privatleben denn auf den Spionageberuf, enttarnt Assayas in seinem semi-dokumentarischen Puzzlespiel nach und nach die wahre Agenda seiner Figuren. (Barbara Schweizerhof)

 

Olivier Assayas’s internationally-themed films have often concerned themselves with secret histories of the contemporary world – whether it’s the techno-sexual-financial negotiations of DEMONLOVER or the career of notorious terrorist Ilich Ramirez Sanchez in 2010’s feature/miniseries CARLOS. His latest film is a further exploration of the realist espionage vein of CARLOS. That film’s lead Edgar Ramirez plays a pilot from Havana who one day leaves his wife (Penelope Cruz) for Miami, where he starts a new life, working to help other defectors. That’s how it looks – but in reality, René is part of an undercover network providing Cuba with information on anti-Castro activity. A byzantine fact-based intrigue also involves Gael García Bernal and Wagner Moura as characters who may not be what they seem, and who may not even be certain of their own place in the scheme of things. Visual and historical authenticity, with much location shooting in Cuba itself, provides the backbone to a narrative of absorbing intricacy. WASP NETWORK shows a versatile and adventurous director sticking his neck out with audacity, reworking the tropes of the international espionage drama to vivid and intellectually complex effect. (Jonathan Romney)

 

Olivier Assayas: IRMA VEP (1996), FIN AOÛT, DÉBUT SEPTEMBRE (1998), DEMONLOVER (2002), CLEAN (2004), NOISE (2006), BOARDING GATE (2007), L’HEURE D’ÉTÉ (2008), CARLOS (2010, TV), APRÈS MAI (2012), CLOUDS OF SILS MARIA (2014), PERSONAL SHOPPER (2016), DOUBLES VIES (2018).