Kapitán Dabač

V'19

Kapitán Dabač

Captain Dabač

Pal’o Bielik
ČSSR, 1959
99min, skOmeU

Bild: Slovenský filmový ústav Bild: Slovenský filmový ústav Bild: Slovenský filmový ústav

Kapitán Dabač

Pal’o Bielik
ČSSR, 1959
, 99min, skOmeU

Di
29
Okt 19
11:30
Filmmuseum
Mit: 
Ladislav Chudík
Elo Romančík
Hilda Augustovičová
Ctibor Filčík
Zdena Grúberová
Drehbuch: 
Pało Bielik
basierend auf einer Geschichte von Vladimír Mináč
Kamera: 
Karol Krška
Schnitt: 
Maxmilián Remeň
Musik: 
Milan Novák

Produktion: 
Štúdio hraných filmov Bratislava – Koliba
Ateliéry a laboratóriá Bratislava
Format: 
35 mm
Schwarz/Weiß
Print courtesy of Slovenský filmový ústav

Der Slowakische Nationalaufstand im Sommer 1944 hatte die Befreiung der besetzten Gebiete und den Sturz des Marionettenregimes von Diktator Jozef Tiso zum Ziel. Erst im Oktober, nach dem Fall von Banská Bystrica, wandelte sich der Aufstand zum Partisanenkampf. KAPITÁN DABAČ, inszeniert vom Theaterveteran Paľo Bielik, der bereits während des Aufstands Dokumentaraufnahmen drehte, erweist sich nicht nur als handwerklich hervorragender Actionfilm. Sondern auch als ungewöhnlich nuanciertes, psychologisches Porträt seines Titelhelden – eines romantischen Individualisten, der seine eigenen Überzeugungen und die seiner Kameraden immer wieder in Frage stellt.

Mit einer Einführung von Rastislav Steranka.

 

In the Czechoslovak Socialist Republic, the Slovak side had more reasons to create a mythology related to their time under Nazi domination. In the summer of 1944, a multifaceted and heavily armed Slovak National Uprising emerged to liberate the occupied Slovak territories and overthrow the puppet regime of collaborator-in-charge Jozef Tiso. After the war ended, theatre veteran Pal’o Bielik directed some of the most monumental celebrations of his compatriots’ brave struggle against all odds. The enduringly popular KAPITÁN DABAČ stands out not only as a superbly crafted piece of classicist action-drama, but also as an unusually nuanced psychological portrayal of Slovak courage under fire. We meet the eponymous Dabač as an officer in the Slovak Nazi-affiliated army and a tired veteran of the Ukrainian campaign, who gradually realizes he is fighting on the wrong side of history. Punished for disobedience, he escapes into the forests where he joins the anti-fascist resistance. Even in his new role, Dabač remains a romantic individualist, questioning the beliefs and behavior of both himself and his new comrades. In addition, Pal’o Bielik surrounds his protagonist with two different women (both bearing the same name: Nada), thus creating a love triangle that further emphasizes the film’s dominant motives: the necessary overlapping of the personal and political/historical and the moral necessity of choosing a side.

With an introduction by Rastislav Steranka.