jeune Ahmed

V'19

Le jeune Ahmed

Young Ahmed

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
B/F, 2019
Features, 84min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Le jeune Ahmed

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
B/F, 2019
Features, 84min, OmeU

Mo
28
Okt
23:00
Gartenbaukino
Di
29
Okt
18:00
Gartenbaukino
Mit: 
Idir Ben Addi
Ahmed
Olivier Bonnaud
Educator
Myriem Akheddiou
Inès
Victoria Bluck
Louise
Claire Bodson
Mother
Othmane Moumen
Imam Youssouf
Drehbuch: 
Jean-Pierre Dardenne
Luc Dardenne
Ton: 
Jean-Pierre Duret
Julien Sicart
Thomas Gauder
Kamera: 
Benoît Dervaux
Schnitt: 
Marie-Hélène Dozo

Produktion: 
Les Films du Fleuve
Archipel 35
France 2 Cinema
Proximus
RTBF
Weltvertrieb: 
Wild Bunch
Verleih in Österreich: 
Stadtkino Filmverleih
Format: 
DCP
Farbe

Der 13-jährige Ahmed ist ein guter und sehr ernsthafter Schüler. Gerade deshalb verwandelt er sich unter dem Einfluss eines Mentors in wenigen Monaten zum religiösen Fundamentalisten: Plötzlich beginnt er, die eigene Schwester für die Art, wie sie sich kleidet, und die eigene Mutter dafür, dass sie Alkohol trinkt, zu beschimpfen. Der Lehrerin, die ihn unterrichtet, seit er klein ist, will er nicht mehr die Hand geben, weil ihr neuer Freund ein Jude ist. Bald hegt er noch bösere Pläne gegen sie. Mit dem emphatischen, wertungsfreien Interesse, das zum Markenzeichen ihrer Filme geworden ist, verfolgen die Gebrüder Dardenne die fatalen Wege des kleinen Fanatikers – und wir müssen mit. (Barbara Schweizerhof)

In Anwesenheit von Luc Dardenne.

 

The Dardenne brothers have chosen the darkest option offered by the legacy of Robert Bresson’s severe storytelling style: instead of compelling us to gaze upon and understand someone who’s depressed, or trying to escape some psychological/physical prison, these post-Bressonian anti-heroes are silently bent on a plan of revenge, retribution or self-improvement at all costs. They lack a moral perspective, a sense of any reality outside their own immediate actions. Such is the case with prepubescent Ahmed. When the film begins, he has already been turned toward a radical path of Islamic fundamentalism by an imam, shunning the “impurity” of women and other temptations of a secular world. He meticulously plans to murder his female teacher, Inès – and suffers as a result. What can possibly break Ahmed’s tunnel vision, and connect him empathetically to the bodies and minds of others around him? Using their signature means – a handheld, ever-mobile camera, simple lighting, no music score, naturalistic acting – the Dardennes once more plunge us into a disquieting personal obsession that resonates with our crisis-ridden world, guiding us along a hard path to a moment of possible redemption. (Adrian Martin)

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne: FALSCH (1987), JE PENSE À VOUS (1992), LA PROMESSE (1996), ROSETTA (1999), LE FILS (2002), L’ENFANT (2005), LE SILENCE DE LORNA (2008), LE GAMIN AU VÉLO (2011), DEUX JOURS, UNE NUIT (2014), LA FILLE INCONNUE (2016)