Fausto

V'18

Fausto

Faust

Andrea Bussman
Mexiko/Kanada, 2018
Features, 70min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Fausto

Andrea Bussman
Mexiko/Kanada, 2018
Features, 70min, OmeU

Mit: 
Gabino Rodriguez
Fernando Renjifo
Victor Pueyo
Alberto Nuñez
Ziad Chakaroun
Drehbuch: 
Andrea Bussmann
Ton: 
Andrea Bussmann
Kamera: 
Andrea Bussmann
Schnitt: 
Andrea Bussmann
Musik: 
Gustav Mahler

Produktion: 
Andrea Bussmann
Nicolas Pereda
Weltvertrieb: 
Andrea Bussmann
Format: 
DCP
Farbe

Auf dem Friedhof hat eine Tote zwei Gräber für sich, weil sie als Lebende auch zwei Schatten gehabt haben soll. Ein anderer hält in seinem Privatzoo blinde Tiere und wagt sich selbst aus Furcht vor seinem eigenen Schatten nur nachts aus dem Haus, während die Meeresschildkröten im Sand der Küste von Oaxaca im Kreis tanzen. Von ihr erfundene und ihr wie anlandende Wellen von Bewohnern als narratives Strandgut zugetragene Geschichten verwebt Bussmann mithilfe einer sonoren Erzählerstimme und einer Reihe unzuverlässiger Zeugen zu einem faustischen Amalgam postkolonialer Erinnerungsspuren. Kann es denn stimmen, dass die telepathischen Fähigkeiten von Tieren auch im ausgestopften Zustand erhalten bleiben? (Stephan Settele)

Mit ANIMISTICA

 

When Christopher Columbus arrived in America, he was able to predict the advent of a lunar eclipse and used that knowledge to convince the native people that God had granted him the power to make the moon disappear. Through the construction of this fictitious myth, he achieved the surrender and colonization of the inhabitants of present-day Jamaica. This historical anecdote, narrated by an omniscient voice-over in FAUSTO, reflects on the idea of fiction as a colonizing method, a premise under which Andrea Bussmann reinterprets the myth and the homonymous literary piece, which gives its name to her first solo feature-length film. This reinterpreted Faustian universe, translated to the coast of Oaxaca, Mexico, under Bussmann’s camera – a kind of character in its own right that reminds us of Fausto on an endless search for knowledge – ends up building a timeless limbo where different languages and nationalities, literature and myths, history and fantasy, reality and fiction, the tangible and the intangible, the pre- and the postcolonial, the digital and the analog, are confronted in an ethnographic hybrid piece about a world of shadows: an essay about the multiple mysterious layers of reality. (Pedro Segura Bernal)

With ANIMISTICA

Andrea Bussmann: AQUEL CUYO ROSTRO NO IRRADIE LUZ (2011), TALES OF TWO WHO DREAMT (2016, Ko-Regie)