Entre dos aguas

V'18

Entre dos aguas

Between Two Waters

Isaki Lacuesta
E, 2018
Features, 135min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Entre dos aguas

Isaki Lacuesta
E, 2018
Features, 135min, OmeU

Mit: 
Israel Gómez Romero
Francisco José Gómez Romero
Drehbuch: 
Fran Araujo
Isa Campo
Isaki Lacuesta
Ton: 
Amanda Villavieja
Alejandro Castillo
Kamera: 
Diego Dussuel
Schnitt: 
Sergi Dies
Musik: 
Raul Refree
Kiko Veneno

Produktion: 
La Termita Films
B-Team Productions
All Go Movies
Mallerich Films
Bord Cadre Films
Studio Indie Productions
Weltvertrieb: 
Filmax International
Format: 
DCP
Farbe

ENTRE DOS AGUAS knüpft an den vor zwölf Jahren entstandenen LA LEYENDA DEL TIEMPO an; damals waren seine Protagonisten, die Brüder Isra und Cheíto noch Teenager. Mittlerweile ist jeder der beiden Vater von drei Töchtern; Cheíto arbeitet als Bäcker bei der Marine, Isra versucht nach einem Gefängnisaufenthalt wieder Fuß zu fassen. Was in der Roma-Siedlung La Caseria auf Isla de León alles andere als einfach ist. Arbeit ist rar, mögliche Abwege sind hingegen zahlreich und verlockend. Neuerlich folgt der filmische Blick dem Leben, wie es sich in der Zeit vollzieht, neuerlich gehorcht die Dramaturgie ausschließlich den Gefühlen als dem eigentlich Sinnstiftenden einer Existenz. (Alexandra Seitz)

 

In 2006, LA LEYENDA DEL TIEMPO surprised everyone by mixing documentary and fiction to tell the heartbreaking story of a 12-year- old kid, Israel, who stops singing flamenco after his father’s death. “Isra” lived in the San Fernando Island, the place where the mythic flamenco cantaor Camarón de la Isla was born. And the title of the film was taken from this singer’s most famous album, a record that also mixed tradition and modernity. Twelve years later, Lacuesta returns to the same place to find – like Abbas Kiarostami in LIFE, AND NOTHING MORE and in many other films – what happened to his main character. He finds Isra leaving jail after a conviction for selling drugs. Using a similar style as in the previous film, Lacuesta constructs a tale that feels like it’s happening in front of our eyes. What then was a “coming of age” story now fits the mold of a “second opportunity” kind of film. Will Isra be able to return to his life, his wife, his daughters? Will he be able to find a job or, in the middle of the tough economic situation of the island, would he be forced to return to his criminal activities? Lacuesta, again, finds truth in every detail, in every choice, in every shot. This film is life, and nothing more. (Diego Lerer)

Isaki Lacuesta: CRAVAN VS. CRAVAN (2002), LA LEYENDA DEL TIEMPO (2006), LOS CONDENADOS (2009), LA NOCHE QUE NO ACABA (2010), EL CUADERNO DE BARRO (2011), LOS PASOS DOBLES (2011), LA PROPERA PELL (2016)