ciudad oculta

V'19

La ciudad oculta

The Hidden City

Víctor Moreno
E/F/D, 2017
Features, 80min, OmeU

© Viennale © Viennale

La ciudad oculta

Víctor Moreno
E/F/D, 2017
Features, 80min, OmeU

Mo
04
Nov
16:00
Urania
Di
05
Nov
18:00
Metro, Eric Pleskow Saal
Drehbuch: 
Víctor Moreno
Rodrigo Rodríguez
Nayra Sanz Fuentes
Kamera: 
José Ángel Alayón
Schnitt: 
Samuel M. Delgado
Víctor Moreno
Musik: 
Juan Carlos Blancas
Atmus Tietchens

Produktion: 
El Viaje Films
Pomme Hurlante Films
Rinoceronte Films
Dirk Manthey Film
Weltvertrieb: 
Shellac
Format: 
DCP
Farbe

Nein, das sind keine Astronauten, die einen fernen Planeten tief im All erkunden. Es sind Arbeiter in Schutzanzügen im Inneren einer Autobahnbrücke. Oder eines U-Bahn-Tunnels. Oder eines Abwasserkanals. Versorgungsschächte, Kabeltrassen, Lüftungsrohre – die verborgene Mechanik, die eine moderne Großstadt am Laufen hält, liefert die Schauplätze für diese audiovisuelle Sinfonie. Die hinter den Kulissen, auf der Kehrseite und in der Dunkelheit, mal in klaustrophobischer Enge, mal in hallender Weite die Bedingungen der Möglichkeit der Metropole in den Blick nimmt und zu Gehör bringt. Menschengemachtes Wühlwerk, irdische Hölle. (Alexandra Seitz)

In Anwesenheit von Víctor Moreno.

 

A city functions just like the inside of a body – something that remains unseen. Moreno decides to tap into a sort of structural reverse shot of Madrid, the great off-screen space that can only be discerned by peeping through a sewer and imagining what happens from there on in. All that can be guessed about the destiny of residual waste, the technical vicissitudes of electric circuits and cables, the extension of drinking water pipes, and the underworld nesting in the corridors of the underground achieves an aesthetic and philosophical prominence here that even leads one to speculate on how life can appear at the very heart of biological rot.
Combined with the rigor of sound and image, we also see the random findings derived from waiting around, such as the encounters with various species that feel comfortable in the entrails of the city and, at moments, some proletarian poetry – such as when Moreno stops to film lonely subway workers. A film that conjures up the inorganic life in the shadows. (Roger Koza)

In the presence of Víctor Moreno.

Víctor Moreno: FAJAS Y CORSES (2007, K), FAUNA HUMANA (2008, K), FELICES FIESTAS (2009, K), EL EXTRAÑO (2009, K), HOLIDAYS (2010), FERIANTES (2010, K), LA PIEDRA (2013), EDIFICIO ESPAÑA (2012)