Bataille du rail

V'19

La Bataille du rail

The Battle of the Rails

René Clément
F, 1946
85min, fOmeU

Quelle: Österreichisches Filmmuseum Quelle: Österreichisches Filmmuseum

La Bataille du rail

René Clément
F, 1946
, 85min, fOmeU

Mit: 
Jean Clarieux
Jean Daurand
Howard Vernon
Lucien Desagneaux
François Joux
Pierre Latour
Tony Laurent
Drehbuch: 
René Clément
Colette Audry
Kamera: 
Henri Alekan
Schnitt: 
Jacques Desagneaux
Musik: 
Yves Baudrier

Produktion: 
Coopérative Générale du Cinéma Français
Format: 
35 mm
Schwarz/Weiß
Print courtesy of Institut français

Ein streng nach Lehrbuch inszenierter Partisanenfilm, der in einer Zeit, in der es für Frankreich besonders wichtig war, seine nationale Identität auf der Grundlage des antifaschistischen Kampfes wiederherzustellen, wohl als himmlisches Geschenk erschien. Clément vertraut bei seiner Rekonstruktion des Widerstands französischer Eisenbahner neben professionellen Schauspielern auch auf Laiendarsteller und verleiht so seiner patriotischen Erzählung einen Hauch von Neorealismus. Jeder Charakter erhält nur so viel Individualität, wie es das Kollektiv erlaubt, das sich wiederum als jener Held erweist, der die gesamte Nation verkörpert und letztlich heilt.

 

René Clément, author of such beloved classics of postwar French cinema as the Academy Award-winning LE MURA DI MALAPAGA (1949), JEUX INTERDITS (1952) or PLEIN SOLEIL (1960), who was later somewhat unjustly attacked and pushed into oblivion by the Nouvelle Vague critics, made his first big international splash with the orthodox partisan picture LA BATAILLE DU RAIL. At a time when it was especially important for divided France to reestablish its identity based on the antifascist struggle, LA BATAILLE DU RAIL appeared like manna from heaven. Almost documentary-like in its presentation, this heroic reconstruction of the French railroad workers’ contribution to the resistance struggle used a mixture of professional actors and real-life railroad resistance fighters, imbuing the patriotic narrative with a dash of neorealism. Additionally, Clément grants none of his characters enough space to express their individuality, yet does so not by shoehorning them into a somewhat formulaic plot, but by systematically presenting them as a single emblem, a collective hero that embodies – and consequently heals – the entire nation of France. Clément won (his only) Best Director Award for LA BATAILLE DU RAIL at the 1946 Cannes Film Festival, where the film also won the Prix international du jury.