Akher wahed fina

V'19

Akher wahed fina

The Last of Us

Ala Eddine Slim
Tunesien/Katar/VAE/Libanon, 2016
95min, kein Dialog

© Viennale © Viennale © Viennale

Akher wahed fina

Ala Eddine Slim
Tunesien/Katar/VAE/Libanon, 2016
, 95min, kein Dialog

Sa
26
Okt 19
15:30
Filmmuseum
Mi
30
Okt 19
18:00
Metro, Eric Pleskow Saal
Mit: 
Jawher Soudani
N
Fathi Akkari
M
Jihed Fourti
Freund von N
Drehbuch: 
Ala Eddine Slim
Ton: 
Moncef Taleb
Yazid Chabbi
Kamera: 
Amine Messadi
Schnitt: 
Ala Eddine Slim
Musik: 
Tarek Louati
Kostüm: 
Rahma Ben Thayer

Produktion: 
Exit Productions,
Inside Productions
Madbox Studios
SVP
Weltvertrieb: 
Still Moving
Format: 
DCP
Farbe

Ein junger Mann bewegt sich aus der Sahara in Richtung Norden, zum Mittelmeer. Er macht sich, so scheint es, mit einem Boot auf den Weg nach Europa. Doch wer ein Flüchtlingsdrama erwartet, wird von diesem gänzlich ohne gesprochene Worte auskommenden Film eines Besseren belehrt. Bald nämlich findet sich der Protagonist in einer üppigen, ursprünglichen Natur wieder, die ofenbar nur von einem alten, mit Tierfellen bekleideten Mann bewohnt wird. Es war, so könnten wir schließen, wohl eine metaphysische Reise. Möglicher- weise hat sie den jungen Mann zu sich selbst geführt – oder zu dem, was aus ihm einmal werden könnte. (Andreas Ungerböck)

Am 26.10 mit L’AUTOMNE.

Am 30.10. mit THE STADIUM.

In Anwesenheit von Ala Eddine Slim.

 

Refugees have long become a topos in cinema, mostly narrated via clichés that shift between the victimization of the protagonist and his/her apotheosis as a new, useful member of society. Ala Eddine Slim dares to open a new chapter in their representation, choosing an iconography of escape that rejects a dramaturgy of spoken words, entering into a dialogue between the visual, the sensual, and the perception of the spectator instead. AKHER WAHED FINA unfolds in a relatively subjective way, not via a trope that tries to ofer universal insights, but rather – in often blurry nightly pictures – to keep track of this man and his opaque ways. At the beginning, we meet a man ready for departure. He steals a boat, sways on the waves, lands at some nameless shore, and is suddenly swallowed up by a primeval forest. Besides some snails on the bark of the trees, this place seems to ofer little hope of survival. With this surprising maneuver from still yet-undefined refugee story to the arduous discovery of nature, Slim not only upends viewers’ expectations, but follows quite a new path: a spiritual trip, maybe to enlightenment, maybe to contentment or another form of “refuge” in this world. Experience yourself. (Gunnar Landsgesell)

At 26.10 with L’AUTOMNE.

At 30.10. with THE STADIUM.

In the presence of Ala Eddine Slim.