Image of movie The Woman on the Beach
Image of movie The Woman on the Beach
Image of movie The Woman on the Beach
Features

The Woman on the Beach

Jean Renoir
USA 1947
72 min
OF
V'23

Scott leidet an einer posttraumatischen Belastungsstörung, Peggy an einem Schuldkomplex. Sie trägt Verantwortung für die Blindheit ihres Mannes, eines Malers, der sich seither kein Bildnis mehr machen kann. Eine Blindheit, an die wiederum Scott nicht glaubt – der gleichermaßen, nur eben bildlich, geblendet wird von Peggy und sein Glück mit der patenten Eve aus dem Auge verliert. So sind sie ineinander verschlungen in ein psychotisches Geflecht aus Begehren, Schuld und Rache, das schließlich in kathartische Flammen aufgeht. Ein knackiger Film noir abseits krimineller Großstadtsümpfe, dessen elaborierte symbolische Ebene den Blick auf das Genre erweitert. (Alexandra Seitz)

A tumultuous nightmare couched in gorgeous superimpositions that evokes a shipwreck, a beach and a woman sets the tone. The final, controversial result of Jean Renoir’s period of exile in the United States is a brief tale involving a lieutenant trapped by memories of war, a painter gone blind and a free woman who becomes a marital slave. Three characters haunted by their past form a triangle of love and hate, their feelings—from guilt to fear, from lust to tenderness— bounce back and forth from one vertex to the other. They move through the film like oscillating figures, prisoners of their previous stories yet simultaneously driven by a desire to switch off social convention. Renoir’s stubborn attention to location yields great cinematic moments on a secluded, rainy beach, where sharp rocks and a raging sea convey a blustery mood. It’s a film full of missing pieces, shattered by a complicated production, but somehow confusion compliments each gesture. Something is always missing, whether a shot, a fragment of the plot, the lieutenant’s girlfriend (who disappears for quite a while), or a logical motivation for people’s actions. What is never missing is Renoir’s ability to create a cinematic mood of ghostly eroticism even in the most hostile conditions. (Victor Guimarães)

Jean Renoir: BOUDU SAUVÉ DES EAUX (1932), LA GRANDE ILLUSION (1937), LA BÊTE HUMAINE (1938), LA RÈGLE DU JEU (1939), THE SOUTHERNER (1945), THE RIVER (1951), LE CARROSSE D’OR (1952), FRENCH CANCAN (1955)

Credits
  • Joan Bennett
  • Robert Ryan
  • Charles Bickford
  • Frank Davis
  • Jean Renoir
  • Michael Hogan
  • Harry J. Wild
  • Leo Tover
  • Clem Portman
  • Jean L. Speak
  • Roland Gross
  • Lyle Boyer
  • Hanns Eisler
  • Albert S. D’Agostino
  • Walter E. Keller
RKO Pictures
Park Circus Ltd.
Hans-Peter Blechinger, JUPITER - FILM GMBH
35 mm
Schwarzweiß
Di. 24 Okt
16:00
Metro, Historischer Saal
OF
iCal
Di. 31 Okt
14:00
Metro, Historischer Saal
OF
iCal
Related Movies