Répertoire des villes disparues

V'19

Répertoire des villes disparues

Ghost Town Anthology

Denis Côté
Kanada, 2018
Features, 97min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Répertoire des villes disparues

Denis Côté
Kanada, 2018
Features, 97min, OmdU

Sa
26
Okt
23:00
Gartenbaukino
Mit: 
Robert Naylor
Jimmy Dubé
Josée Deschênes
Gisèle Dubé
Jean-Michel Anctil
Romuald Dubé
Larissa Corriveau
Adèle
Diane Lavallée
Simone Smallwood
Drehbuch: 
Denis Côté
Kamera: 
François Messier-Rheault
Schnitt: 
Nicolas Roy
Kostüm: 
Caroline Bodson

Produktion: 
Couzin Films
Weltvertrieb: 
Couzin Films
Verleih in Österreich: 
Stadtkino Filmverleih
Format: 
DCP
Farbe
frei nach einem Roman von Laurence Olivier

Schneeverhangene Bilder in der kanadischen Ödnis; Denis Côté wendet sich der ländlichen Bevölkerung und allen an sie anknüpfenden sozialpolitischen Klischees zu, um nach den Wirkungsweisen eines kollektiven Traumas und dem Wesen von Angst zu schürfen. Er tut dies mit diesem faszinierenden 16mm- Gruselfilm über die Bewohner der abgelegenen Ortschaft Irénée-les- Neiges. Dort verstirbt der 20-jährige Simon bei einem Autounfall, den er wahrscheinlich selbst herbeiführte. Nach seinem Tod geschieht Unheimliches im Ort, unbekannte Menschen erscheinen auf den Feldern. Die Toten kehren zurück – als Sinnbilder von Rückständigkeit und Trauer. (Patrick Holzapfel)

In Anwesenheit von Denis Côté.

 

Denis Côté’s films are defined by eccentricity, understanding this term as any way of life detached from orthodoxy and conventionalism. This time, Côté places his viewpoint – without making it explicit – on cities as places where their citizens take shelter from the feeling of vulnerability caused by primitive fears and the mysteries still lurking in the lonely wildernesses of all geographies. That is why Côté choses a tiny village in Canada as the epicenter of a tale with a dash of fantasy: Maybe the dead and the living can unwittingly coexist, especially in such a location. A car accident (or suicide) sufered by a 21-year-old man alters the delicate balance in a community of no more than 215 (living) inhabitants, an existential equilibrium jealously managed by a local female mayor. Côté is an experienced filmmaker. He is able to use the desolation of winter and a landscape covered in snow to further establish the vulnerability of his creatures and to materialize the state of mind of his main characters, particularly the brother and the mother of the deceased young man. For both of them, grief is too hard. And if the dead are watching the living, this metaphysical interaction is not nearly enough to alleviate the anguish experienced by consciousness when confronted with the absence of a loved one. (Roger Koza)

In the presence of Denis Côté.

 

Denis Côté: LES ÉTATS NORDIQUES (2005), NOS VIES PRIVÉES (2007), ELLE VEUT LE CHAOS (2008), CARCASSES (2009), CURLING (2010), BESTIAIRE (2012), VIC + FLO ONT VU UN OURS (2013), QUE TA JOIE DEMEURE (2014), MAY WE SLEEP SOUNDLY (2015, K), BORIS SANS BÉATRICE (2016), TA PEAU SI LISSE (2017), WILCOX (2019)