MUTZENBACHER © Viennale
MUTZENBACHER  | © Viennale
Image of movie Mutzenbacher
Features

Mutzenbacher

Ruth Beckermann
Österreich 2022
101 min
V'22

Die Männer nehmen auf einem ausladenden rosagoldenen Sofa Platz; sie lesen etwas vor, sie äußern sich zum Gelesenen, sie schweifen ab und lassen sich aus und mitunter tief blicken. Aufgezeichnet wird dies von Filmemacherin Beckermann, die in MUTZENBACHER eine Auseinandersetzung betreibt mit einem seit seinem Erscheinen 1906 kontrovers diskutierten pornografischen Klassiker, der zugleich als wienerische Literatur von Weltrang gilt. Es liegt in der Natur des Themas sowie in der formalen Umsetzung, dass hier auch auf vielfache Weise die Machtverhältnisse zwischen den Geschlechtern zum Ausdruck kommen; mal ironisch, mal witzig, mal kritisch, mal analytisch, immer klug. (Alexandra Seitz)

In Anwesenheit von Ruth Beckermann.
Am 26.10. wird die Vorführung mit Audiodeskription für blinde und sehbehinderte Besucher:innen gezeigt.

Depending on your perspective, the 1906 novel Josefine Mutzenbacher or The Story of a Viennese Whore is either a classic of pornographic literature or an impermissible account of pedophile abuse; its cultural impact is undeniable. Ruth Beckermann is holding a casting for a film about Mutzenbacher, men between 16 and 99, no previous acting experience required. They sit on the pink sofa or stand by the antique piano, alone, in pairs, in small groups, they give their reasons for coming, talk about their relationship to the novel, relate it to their own sexual experiences, read or act out extracts from the text, there is curiosity, nervousness, amusement, concern. The novel’s crude words echo differently in the sparsely furnished studio, in the here and now; when the men shout them all together, it’s ridiculous, until it isn’t. And then there is Beckermann’s voice behind the camera, steering proceedings, asking difficult questions, remaining silent so things can speak for themselves; there is so much to be said, and we only see what she chooses to show us. What we also see is a woman directing men, that this even draws attention to itself is ridiculous, until it isn’t. Literature, sex, cinema, direction; all still as gendered as everything else. (James Lattimer)

In the presence of Ruth Beckermann.
On the 26th of October the screening will be shown with audio description for people with visual disabilities.

Ruth Beckermann: ARENA BESETZT (1977), AUF AMOL A STREIK (1978), DER HAMMER STEHT AUF DER WIESE DA DRAUSSEN (1981, K), DIE PAPIERENE BRÜCKE (1987), NACH JERUSALEM (1990), JENSEITS DES KRIEGES (1996), ZORROS BAR MITZWA (2006), AMERICAN PASSAGES (2011), DIE GETRÄUMTEN (2016), WALDHEIMS WALZER (2018)

Credits
  • Ruth Beckermann
  • Claus Philipp
  • Johannes Hammel
  • Andreas Hamza
  • Dieter Pichler
  • Valie Export
  • Ingrid/monsti Wiener
Ruth Beckermann Filmproduktion

Ruth Beckermann Filmproduktion

Filmladen
DCP
Farbe
Related Movies