Meteorlar

V'18

Meteorlar

Meteors

Gürcan Keltek
NL/TR, 2017
81min, OmeU

© Viennale © Viennale

Meteorlar

Gürcan Keltek
NL/TR, 2017
, 81min, OmeU

Mit: 
Ebru Ojen Şahin
Ton: 
Marc Van Goethem
Kamera: 
Mustafa Şen
Fırat Gürgen
Schnitt: 
Fazilet Onat

Produktion: 
29P Films
Weltvertrieb: 
Heretic Outreach
Format: 
DCP
Schwarz/Weiß

Ein überwältigendes Drama in sechs Kapiteln, das zwischen Dokumentarfilm, politischem Essay und Naturexegese oszilliert. Der Regisseur verarbeitet Found-Footage-Material vom Putschversuch in der Türkei im Jahr 2015 und kombiniert dies mit archaischen Landschaften, Meteoritenschauern und dem ausdrucksstarken Gesicht der Darstellerin Ebru Ojen Şahin, die sich poetisch ins Geschehen einschreibt. Der in körnigem Schwarzweiß gehaltene Film macht aus dem tagespolitischen Anlass ein Bildprogramm, in dem Geheimnis und Gewalt, Rauch und Feuer immer wieder neue Legierungen eingehen. Einmal sagt eine Stimme: „Wie eine chemische Explosion, die den ganzen Körper verwüstet.“ (Thomas Mießgang)

Mit FAZLAMESAI.
In Anwesenheit von Gürcan Keltek

 

Shot in a variety of digital video formats, all unified in a grainy black-and-white, METEORS is set in the fractured landscape of Turkish Kurdistan, where the Kurdistan Workers’ Party (PKK) has been in armed conflict with the Turkish government for decades. The film takes on the recent eruption of conflict with president Recep Tayyip Erdoğan’s regime through a set of mini-portraits that blur the terrestrial, the cosmic, and the political: eclipses foretell an indistinct and ongoing cataclysm, hunters stalk prey across a quasilunar landscape, and street demonstrations flare in urban centers hollowed out by state violence.
With a title that refers to the 2015 Perseid meteor shower – captured in psychedelic high-contrast streaks of flaming embers – the film matches these images with hostile bombs and celebratory fireworks alike, creating slippages between the factual and the mythic – are characteristic to a set of conditions that, in Turkey, are becoming increasingly beyond representation. (Leo Goldsmith)

With FAZLAMESAI.
In the presence of Gürcan Keltek

Gürcan Keltek: FAZLAMESAI (2011, K), COLONY (2015), GULYABANI (2018, K)