Image of movie Mamani in El Alto (Photographie und jenseits – Teil 35)
Image of movie Mamani in El Alto (Photographie und jenseits – Teil 35)
Image of movie Mamani in El Alto (Photographie und jenseits – Teil 35)
Features

Mamani in El Alto (Photographie und jenseits – Teil 35)

Heinz Emigholz
Deutschland 2022
95 min
V'22

Seine Bauten sind grell, bunt und völlig überladen. Überall Säulen und glitzernde Leuchter, und von allem viel zu viel. Der bolivia- nische Bauingenieur und Architekt Freddy Mamani Silvestre (*1971) baut in El Alto Häuser für eine neureiche Oberschicht der Aymara, der größten indigenen Volksgruppe Boliviens. Es ist schwerer Kitsch – aber auch eine komplette Negierung von kolonialen Einflüssen, das Gegenteil eines Internationalen Stils. Emigholz begegnet Mamanis Bauten im klassischen Stil seiner Architekturfilme, ohne Kommentar und Wertung und mit einer Klanglandschaft, welche die lauten Häuser mitten im Lärm der Großstadt verankert.(Lars Penning)

In Anwesenheit von Heinz Emigholz.

Between 2008 and 2021, Bolivian civil engineer and architect Freddy Mamani Silvestre designed more than 60 buildings in the city of El Alto, the second most populous city in the country, which is also one of the highest cities in the world. In opposition to the region’s arid landscape, Mamani orchestrated the rebirth of Bolivian architectural modernity, a style known as transformer architecture, through eccentric and defiant structures that soar skywards, displaying the vibrant colors of the native Aymara culture in conjunction with all kinds of popular international references. As part of his encyclopedic series “Architecture as Autobiography” and “Photography and beyond”, Heinz Emigholz returns to Latin America to do what he does like no one else: confront his camera with human constructions in order to account for their strength and functionality as acting, dramatic objects worthy of a kind of non-verbal social cinema. If each of Mamani’s “cholets,” a play on words between cholo and chalet, resembles a theme park at once ancestral and globalized, Emigholz’s film is the closest thing to an (amusement park) ride through the chaotic and embryonic landscape of a 22nd century Shanghai. (Pablo Marín)

In the presence of Heinz Emigholz.

Heinz Emigholz: SCHENEC-TADY I (1973, K), NORMALSATZ (1982), DER ZYNISCHE KÖRPER (1991), GOFF IN DER WÜSTE (2003), D’ANNUNZIOS HÖHLE (2005), SCHINDLERS HÄUSER (2007), LOOS ORNAMENTAL (2008), SENSE OF ARCHITECTURE (2009), ZWEI PROJEKTE VON FRIEDRICH KIESLER (2009), EINE SERIE VON GEDANKEN (2011), PARABETON – PIER LUIGI NERVI UND RÖMISCHER BETON (2012), PERRET IN FRANKREICH UND ALGERIEN (2012), AIRSTRIP – AUF- BRUCH DER MODERNE, TEIL III (2014), 2+2=22: THE ALPHABET (2017), DIE LETZTE STADT (2020), THE LOBBY (2020), SCHLACHTHÄUSER DER MODERNE (2022), SALAMONE, PAMPA (2022)

Credits
  • Heinz Emigholz
  • Heinz Emigholz
  • Till Beckmann
  • Christian Obermaier
  • Jochen Jezussek
  • Till Beckmann
  • Heinz Emigholz
Filmgalerie 451

Filmgalerie 451

DCP
Farbe
Related Movies