Image of movie Knittelfeld – Stadt ohne Geschichte
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Kinematografie: Österreich real

Knittelfeld – Stadt ohne Geschichte

Knittelfeld – A Town without a History
Gerhard Benedikt Friedl
Österreich, Deutschland 1997
35 min
OmeU

ICH SCHAFF’S EINFACH NIMMER, der Titel des gleichnamigen Films von John Cook aus dem Jahr 1972 könnte der Ausspruch eines jeden Menschen sein, um den*die es in den Filmen dieses Programms geht: Das Leben stellt sich gegen einen – wenn man Roma in Wien in den 1970er-Jahren ist, wenn man der Familie Pritz aus Knittelfeld angehört, wenn man als Vater der Filmemacherin von DOPPELGÄNGER irgendwie nicht mehr so recht anwesend ist, an den Dingen kaum teilhat, wie ausgewechselt erscheint. Alle drei Filme beobachten Alltägliches, um in der scheinbaren Gleichförmigkeit des Lebens die spezifischen Krisen zu beschreiben, die das Dasein jedes*r Einzelnen ins Verhältnis zu gesellschaftlichen Zusammenhängen stellt.

In Anwesenheit von Michaela Taschek.
Dieser Film läuft im Rahmen des Screenings KRISE: LEBEN.

ICH SCHAFF’S EINFACH NIMMER , the title of John Cook’s film of the same name from 1972, could have been uttered by every protagonist that appears in the films in this program: life turns against you, whether you are a Roma in Vienna in the 1970s, belong to the Pritz family from Knittelfeld, or the father of the filmmaker in DOPPELGAENGER, you are somehow no longer really present, hardly take part in things, it’s as if you’ve been exchanged for someone else. All three films observe the everyday in order to describe the specific crises within the apparent uniformity of life. Through them, each individual’s life is placed in relation to its social context. The documentary approaches are different from film to film. They find the struggle by looking at and listening to their protagonists with respect, they create friction by filming a rural landscape and combining it with a fictional story, or look at family home movies after some years and trace the disappearance of an individual within them. Taken together, these films remind us of the possibilities to tell a story without relying on the formats of fictional filmmaking, whereby the focus lies instead on the possibilities of creating friction between what is recorded and the invisible contexts expressed as a result.

In the presence of Michaela Taschek.
This film will be shown as part of the screening KRISE: LEBEN.

Credits
  • Andrée Hesse
Hochschule für Fernsehen und Film München
DCP
Farbe
Di. 25 Okt
11:00
Metro, Historischer Saal
OmeU
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