Image of movie Fatima, l'Algérienne de Dakar
Image of movie Fatima, l'Algérienne de Dakar
Monografie: Med Hondo

Fatima, l'Algérienne de Dakar

Fatima, the Algerian Woman of Dakar
Med Hondo
Frankreich, Mauretanien, Senegal, Tunesien 2004
93 min
V'22

Ein französischer Soldat aus dem Senegal vergewaltigt im Krieg in Algerien 1957 eine Frau aus dem Volk der Berber. Fatima bekommt einen Sohn, der durch seine Hautfarbe auffällt, einen „Bastard“, wie die Rassisten im Dorf spotten. Einige Jahre später kehrt der Täter zurück. Mit diplomatischem Aufwand und vielen Diskussionen über den richtigen Islam wird eine Ehe besiegelt, mit der Hondo auch ein Symbol für das geeinte Afrika der heroischen Phase der Entkolonialisierung präsentiert. Er erzählt dann aber auch kritisch weiter, über das erste „Glück“ nach dem Trauma hinaus. (br)

Exploring the legacies of decolonization and functioning as a testimony to the director’s profound investment in the historical, the film tells the story of Fatima, an Algerian woman who is raped during her country’s liberation war in 1957 by Souleymane Fall, a young Senegalese officer heading a column of the occupying Frenchcolonial army. A few years after his return to Senegal, Souleymane is summoned by his father and ordered to go back to Algeria to repair the harm he caused Fatima, who has been the object of unspeakable racism for carrying a black son. Souleymane, Fatima and their son Abdelkader ultimately return to Senegal to start a new lifepotentially full of promise.
As a brilliant hymn to the pan-African project and a beautiful tribute to the figure of Frantz Fanon, FATIMA could also be looked at in terms of Hondo’s attempt at a political cinema aimed at creating what Deleuze refers to as a “people to come” (un peuple à venir). By bringing Fatima, the Algerian woman, to Dakar by way of cinema, Hondo does in effect partake in literally forging a pan-African people, a people that would emerge from the bringing together of the cultures for the production of a new Africa. Such is Med Hondo’s ultimate message in what ended up being his testament film.

 

Credits
  • Amel Djemel - Fatima
  • Thierno Ndiaye Doss
  • Mame Ndoumbé
  • Mahmoud Said
  • Larbi Zekkal
  • Aboubacar Sadikh Ba
  • Med Hondo (nach einem Buch von Tahar Cheriaa)
  • Olivier Drouot
  • Frederic Echelard
  • Rose Evans
  • Maalouma Mint Meidah
  • Aarafat
  • Taos Amrouch
  • Cheikh Imam
  • Naget Ferchichi
MH Films, Imago Productions, Art Media Productions, CFI, Soréad 2M
ciné-archives
35 mm
Farbe
Related Movies