Eine eiserne Kassette

V' 18

Eine eiserne Kassette

An Iron Box

Nils Olger
A/D, 2018
Features, 102min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Eine eiserne Kassette

Nils Olger
A/D, 2018
Features, 102min, OmeU

So
04
Nov
19:00
Metro, Historischer Saal
Mi
07
Nov
20:30
Metro, Eric Pleskow Saal
Mit: 
Ingeborg Jürgenssen
Olaf Johann Oskar Jürgenssen
Giorgio Mori
Roberto Oligeri
Carlo Gentile
Celso Battaglia
Eliseo Federici
Egidia Giuntoni
Andrea Quartieri
Friedhelm Frischenschlager
Drehbuch: 
Nils Olger
Ton: 
Oliver Brunbauer
Kamera: 
Nils Olger
Juri Schaden
Thomas Marschall
Schnitt: 
Nils Olger
Musik: 
Vinzenz Schwab

Produktion: 
Nils Olger
Weltvertrieb: 
sixpackfilm
Verleih in Österreich: 
sixpackfilm
Format: 
DCP
Farbe und Schwarz/Weiß

Nach dem Tod seines Großvaters erhält Regisseur Nils Olger die titelgebende Kassette mit Fotonegativen, die der Arzt und frühere SS-Hauptscharführer als Mitglied einer Aufklärungseinheit der berüchtigten 16. Panzerdivision „Reichsführer SS“ angefertigt hatte. Als deren ehemaliger Kommandant Walter Reder 1985 unter skandalösen Umständen aus italienischer Haft nach Österreich zurückkehrte, war die unfassbare, hier penibel nachgezeichnete Schreckensspur der NS-Mördertruppe noch nicht in vollem Umfang bekannt. Ein Film aus Österreich, der längst hätte gemacht werden müssen. Nun gibt es ihn, eindringlich und genau. (Stephan Settele)

In Anwesenheit von Nils Olger und Mitgliedern des Teams.

 

In 1985 the Austrian politician Friedhelm Frischenschlager caused a scandal when he received the former SS officer and war criminal Walter Reder in Vienna after his release from prison. Reder was a leading figure when German troops committed several massacres with numerous civilian victims on their retreat from advancing US forces in Italy in 1944. One of the members in Reder’s SS formation was Olaf Jürgenssen, who served as a medic. He took a lot of photographs, which survived as negatives in an iron casket and eventually ended up with Nils Olger, his grandson. Following the traces of Jürgenssen’s path through the final years of World War II (from Hungary to Italy, and later denazification in Upper Austria, where he got married), Olger visits sites and speaks to witnesses from the period when Olaf Jürgenssen was part of the German war crimes, even if his photos seem to suggest that he was there in all innocence. In a video interview before his death his grandfather remains vague and deflects questions. Nils Olger’s pointed conclusion from his somber and calm film about history, memory and denialism: “What will I remember of my grandfather? Negatives.” (Bert Rebhandl)

In the presence of Nils Olger and members of the crew.

Nils Olger: FOERSTER (2000, K), WIDERSTAND (2001), PUBLIXTHEATRECARAVAN.MOV (2002, gem. mit Martin Kahofer, Martina Nowak, Martin Goessler), [ ] –  I WENT TO WORK TODAY (2005, K, gem. mit Julia Kläring), SVE STO JE LEPO, DAJU LJUDIMA DA VIDE/EVERYTHING THAT’S BEAUTIFUL THEY LET THE PEOPLE SEE, (2005, gem. mit Veronika Brandt), DOKTOR MIYAGIS GEHEIMNIS (2007, K, gem. mit Julia Kläring), LOS HACEDORES DE TEATRO/DIE THEATERMACHER, (2010, gem. mit Gin Müller, Edwarda Gurrola), DIE SIND NICHT GERADE (2012, Videoinstallation), JE RESTE (2013), SS-HVP (2015, K).