Di qiu zui hou de ye wan

V'18

Di qiu zui hou de ye wan

Long Day's Journey Into Night

Bi Gan
China/F, 2018
Features, 138min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Di qiu zui hou de ye wan

Bi Gan
China/F, 2018
Features, 138min, OmeU

Mit: 
Tang Wei
Wan Qiwen
Sylvia Chang
Wildcat’s Mutter
Zeng Meihuizi
Pager
Luo Feiyang
Wildcat als Kind
Huang Jue
Luo Hongwu
Lee Hong-Chi
Wildcat
Chen Yongzhong
Zuo Hongyuan
Drehbuch: 
Bi Gan
Ton: 
Li Danfeng
Kamera: 
Yao Hung-I
Dong Jinsong
David Chizallet
Schnitt: 
Qin Yanan
Musik: 
Lim Giong

Produktion: 
Produktion Dangmai Films
Zhejiang Huace Film & TV,
CG Cinema
Huace Pictures
Horgos Taihe Entertainment
Shanghai PMF Pictures
Shanghai Tencent Pictures
Cultural Diffusion
Weltvertrieb: 
Wild Bunch
Format: 
DCP
Farbe

Nach seinem beeindruckenden Low-Budget-Debüt KAILI BLUES (Viennale 2015) ist Bi mit seiner neuen Arbeit in eine höhere Produktionsklasse aufgestiegen: Mit Tang Wei (aus Ang Lees LUST, CAUTION) zählt ein veritabler Star zum Cast, am Dreh waren drei Kameramänner beteiligt, und die längste Einstellung dauert über 70 Minuten. War der Protagonist des Erstlingsfilms noch mit Zug und Motorrad in seiner Heimatprovinz Kaili unterwegs, so muss der Held des vorliegenden Film noir auf der Suche nach seiner verlorenen Liebe durch Traum und Erinnerung reisen und in einer an Tarkowskis STALKER erinnernden Kulisse schon mal auf eine Seilrutsche zurückgreifen. (Ferdinand Keller)

 

As its title suggests, LONG DAY’S JOURNEY INTO NIGHT follows a nocturnal trajectory, culminating in a 70-minute 3D sequence captured in an unbroken, unblinking shot that mimics the weightless sensation of guided meditation; as our protagonist pursues a mysterious woman through a variety of settings – most notably a fairground filled with singing people, sparkling lights, and countless entrancing visual details – Bi’s film comes down with a distinct case of VERTIGO. Hitchcock aside, the florid, fluid visual style and swooning romanticism in LONG DAY’S JOURNEY INTO NIGHT owes at least as much to Hong Kong grandmaster Wong Kar-wai. The combination of these lofty influences, combined with the young directors’ astonishing ambition, results in a passage of pure cinema that splits the difference between trance film and the virtual reality system Oculus Rift. It’s a trip to be viewed with eyes wide shut. (Adam Nayman)

Bi Gan: JINGANG JING (2012, K), KAILI BLUES (2015)