casa lobo

V'18

La casa lobo

The Wolf House

Cristóbal León, Joaquín Cociña
Chile, 2018
Features, 73min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

La casa lobo

Cristóbal León, Joaquín Cociña
Chile, 2018
Features, 73min, OmeU

Mit: 
Amalia Kassai
Voice
Rainer Krause
Voice
Drehbuch: 
Cristóbal León
Joaquín Cociña
Alejandra Moffat
Ton: 
Claudio Vargas
Kamera: 
Cristóbal León
Joaquín Cociña
Schnitt: 
Cristóbal León
Joaquín Cociña
Ausstattung: 
Natalia Geisse
Cristóbal León
Joaquín Cociña

Produktion: 
Diluvio, Globo Rojo
Weltvertrieb: 
Diluvio
Format: 
DCP
Farbe

Schon unter dem einleitenden Pseudo-Propagandafilm für die Colonia Dignidad in Chile liegt diese bedrohlich sanfte Erzählerstimme, nur zu bald identifizierbar als die des kreidesatten Bösen Wolfs. In einer alptraumhaften Horror-Fabelwelt als stop motion inszeniert, zeichnet das folgende Märchen vom Mädchen Maria, das mit zwei Gefährten aus der Colonia in eine Waldhütte flieht, ein beängstigendes Psychogramm der autoritären deutschen Sekte. Wahrhaft fantastisch ist in dieser grandiosen Politparabel die Animation, die sich weniger „bewegt“, als vielmehr fortlaufend mutiert, sich zerfasert und wieder aufbaut. (Barbara Kronsfoth)

 

German voices waft through an empty room in a dilapidated-looking house – what house, exactly, for it is constantly changing? We’re in a Chilean film and thus would assume that this creepy mutating building must be there as well. German voices in a Chilean surrounding: Nothing nice is evoked by this combination – runaway Nazis come easily to mind, leading straight on to the Colonia Dignidad, a sect-like colony of German expats those upper echelon had few compunctions about torturing and killing those judged renegades ... LA CASA LOBO is a most perplexing creation: An abstract while narrative animated film, an exquisite piece of hand-crafted cinema that talks as much through words as it does through textures and movements. The human presence is reduced to voices. What we see is an organic universe (not a cosmos!) whose shapes seem to evolve, become and collapse in a single constant flow that defies all laws of physics, gravity in particular – tables and chairs move up walls, plants grow from the most unexpected directions ... Few and far apart are the cinematic experiences that deserve to be called tactile, like LA CASA LOBO that touches the eyes and ears, plays with our nerves, grabs at our guts. (Olaf Möller)

Cristóbal León, Joaquín Cociña: LUCÍA (2007, K), LUIS (2008, K), DER KLEINERE RAUM (2009, K), EL ARCA (2011, K), LOS ANDES (2013, K)