Atlantis

V'19

Atlantis

Valentyn Vasyanovych
Ukraine, 2019
Features, 108min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Atlantis

Valentyn Vasyanovych
Ukraine, 2019
Features, 108min, OmeU

Mit: 
Andriy Rymaruk
Sergiy
Liudmyla Bileka
Kate
Vasyl Antoniak
Ivan
Drehbuch: 
Valentyn Vasyanovych
Ton: 
Sergiy Stepanskiy
Kamera: 
Valentyn Vasyanovych
Schnitt: 
Valentyn Vasyanovych
Ausstattung: 
Vlad Odudenko

Produktion: 
Garmata Film Studios
Limelite
Weltvertrieb: 
Best Friend Forever
Format: 
DCP
Farbe

Dieser Film spielt in der Zukunft, aber er ist keine Science-Fiction. Zeit und Ort der Handlung sind geradezu erschreckend konkret: die Ukraine im Jahr 2025, zerstört von einer kriegerischen Auseinandersetzung mit Russland. In meisterhaft aufgebauten Tableaus folgt Vasyanovych einem einsamen Helden, der als demobilisierter Soldat die verlorene Heimat sucht und sich einer Operation anschließt, die mit forensischer Akribie die hinterlassenen Leichen der Schlachtfelder birgt. ATLANTIS nimmt eine ökologische und menschliche Katastrophe vorweg, gegen die er zugleich mit ästhetischem Thrill zum Protest aufruft. (Barbara Schweizerhof)

In Anwesenheit von Valentyn Vasyanovych.

 

Eastern Ukraine 2025: The war with Russia already ended some time ago. Now the damage must be surveyed. It is devastating. What used to be a landscape of heavy industry has become a landscape of ruins. Some of the gigantic factories still seem to be running, but as if the machines were creatures in a trance, oblivious to what has happened around them. One traumatized man leaps into a furnace. His reaction appears only reasonable after Valentyn Vasyanovich’s film: ATLANTIS is highly stylised, yet unabashedly bleak. Most of the shots are frontal, almost tableau-like, reducing the few people still visible to extras in a post-human drama. Vasyanovich likes to arrange set pieces, like in the lengthy shot of the autopsy: the body is almost decomposed, yet one must still name and register every item that remains. Sometimes there is even some grim fun, like when a man stops in no man’s land to arrange for a surprising way to take a bath. But overall, this is an apocalyptic panorama by Ukrainian cinema’s most flamboyant artist. (Bert Rebhandl)

In the presence of Valentyn Vasyanovych.

Valentyn Vasyanovych: PROTY SONTSYA (2004, K), BUSINESS AS USUAL (2012), KREDENS (2013), CREPUSCULE (2014), BLACK LEVEL (2017)