And Then We Danced

V'19

And Then We Danced

Als wir tanzten

Levan Akin
Georgien/S, 2019
Features, 113min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

And Then We Danced

Levan Akin
Georgien/S, 2019
Features, 113min, OmdU

Do
31
Okt
18:00
Stadtkino im Künstlerhaus
Fr
01
Nov
15:30
Gartenbaukino
Mit: 
Levan Gelbakhiani
Merab
Bachi Valishvili
Irakli
Ana Javakhishvili
Mary
Kakha Gogidze
Aliko
Drehbuch: 
Levan Akin
Ton: 
Beso Kacharava
Kamera: 
Lisabi Fridell
Schnitt: 
Levan Akin
Simon Carlgren
Musik: 
Ben Wheeler
Zviad Mgebry

Produktion: 
French Quarter Film
Takes Film
AMA Productions
RMV Film
Inland Film
Weltvertrieb: 
Totem Films
Verleih in Österreich: 
Polyfilm
Format: 
DCP
Farbe

Der junge Merab absolviert schon seit seiner Kindheit mit Partnerin Mary eine harte Ausbildung im nationalen georgischen Tanzensemble. Eines Tages taucht out of the blue der charismatische Irakli auf, der nicht nur Merabs Position im Ballett gefährdet, sondern auch dessen erotisches Begehren weckt. Diese aus zahlreichen Tanzfilmen bekannte Konstellation aus Lust und Leistung erhält hier durch burlesk ausgespielte Szenen aus dem georgischen Alltag ein besonderes Flair. Die immer neugierige Kamera flaniert manchmal versonnen durch verschachtelte Innenräume, um dann wiederum in einem Schnittgewitter die Kinetik der akrobatischen Choreografien einzufangen. (Thomas Mießgang)

In Anwesenheit von Bachi Valishvili.

 

Traditional Georgian dance is not for everyone. Not even for every type of dancer, no matter how good or talented they might be. In Levan Akin’s film, this type of almost militaristic dance works as a clear metaphor for the country itself and its refusal to acknowledge any kind of alternative lifestyle and/or sexual choices. Merab could be a great dancer but his moves might be a bit too feminine for the strict, masculine style of the Georgian National Ensemble, no matter how much he tries to disguise them. And this applies to his personal life too, since he tries to hide his sexual desires from both himself and everyone else, even keeping them secret from his surprisingly homophobic colleagues. The arrival of Irakli, another dancer who becomes a competitor for the same position at the Ensemble as well as a potential, but repressed love interest, creates a deep conflict in Merab that the film explores through an intense and increasingly dramatic series of events.
This is a film about two clashing desires that can only be resolved using the body as a weapon. A weapon of male destruction. (Diego Lerer)

In the presence of Bachi Valishvili.

Levan Akin: ANDRA AVENYN (2007, TVSerie), CERTAIN PEOPLE (2012), THE CIRCLE (2015), DOUGH (2021, TVSerie)