Image of movie Saint Omer
Image of movie Saint Omer
Image of movie Saint Omer
Features

Saint Omer

Alice Diop
Frankreich 2022
122 min
V'22

Die Angeklagte setzt große Erwartungen in den Prozess: Sie hofft zu erfahren, weshalb sie ihr Kind getötet hat. In ihrem ersten Spielfilm versucht die Dokumentaristin Alice Diop, das Unfassbare zu ergründen. SAINT OMER lehnt sich an den Fall Kabou an, den die Regisseurin im Gerichtssaal verfolgte; so wie ihre Protagonistin, die Schriftstellerin Rama, die fasziniert und angegriffen ist von dieser modernen Medea. Nur einmal begegnen sich die Blicke der Frauen, aber ihre Verbindung ist vielschichtig. Diop inszeniert das Tribunal mit achtsamer Strenge und Intensität. Beinahe ein Geisterfilm über die Auslöschung einer Seele und das Verschwinden im Exil. (Gerhard Midding)

French director Alice Diop has explored intrafamilial fractures in Afro-European families in a series of notable documentaries, most recently NOUS (2021). SAINT OMER, her first work of fiction, is co-written with acclaimed author Marie Ndiaye and continues this project within the framework of a cleverly mirrored courtroom drama – creating one of the most astonishing fiction debuts of the year. The starting point is a fait divers about a young woman from Senegal who abandoned her 15-month-old baby to the tide on a beach in northern France. On the one hand, Diop follows this woman’s trial in an emphatically sober tone, with the accused presenting herself neither as a victim of circumstances nor as a conscienceless perpetrator. This choice of staging already creates a sort of defamiliarization that makes clear attributions and simple answers difficult. However, the film turns out to be even more complex due to the fact that there is an outside perspective to boot: Rama, a young novelist working on the ancient Medea myth, is attending the trial. Rama is pregnant, but that’s not the only reason the woman’s story triggers doubts in her about her own self-image. Diop tells a story of cultural differences – not only between minorities and the majority society, but also within the diaspora. (Dominik Kamalzadeh)

 

Alice DiopLES SÉNÉGALAISES ET LA SÉNÉGAULOISE (2007), LA MORT DE DANTON (2011), VERS LA TENDRESSE (2016, K). LA PERMANENCE (2016), RER B (2017, K), NOUS (2020), H24, 24 H DE LA VIE D’UNE FEMME (2021, TV-SERIE)

Credits
  • Kayije Kagame
  • Guslagie Malanda
  • Valérie Dréville
  • Aurélia Petit
  • Alice Diop
  • Amrita David
  • Marie NDiaye
  • Claire Mathon
  • Emmanuel Croset
  • Amrita David
  • Anna Le Mouel
Sarab Films, Arte France Cinéma, Pictanovo Hauts-de-France

Wild Bunch International

Filmgarten
DCP
Farbe
Related Movies